alleen naar Polen - Reisverslag uit Malbork, Polen van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu alleen naar Polen - Reisverslag uit Malbork, Polen van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu

alleen naar Polen

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly

25 Juli 2016 | Polen, Malbork

25 juli

Beste allemaal,

Ik geniet van jullie reacties; het zijn er teveel om ze allemaal te beantwoorden. Maar zo heb ik toch het gevoel dat ik niet alleen reis. Ik deel alles nu met jullie. Bovendien skype ik met mijn kinderen en mijn broer.

Vandaag een rustdag. Dat wil zeggen, ik loop niet, ik rijd. Ik was gisterenavond vroeg naar bed gegaan dus werd ik vanmorgen om half zes wakker. Meteen lekker onder de douche en de auto vast inpakken. Alle avondjurkjes weer in de koffer, vuil en schoon goed gesorteerd en alle boekjes, papieren en elektronica weer compleet.

Ik stond een beetje opgesloten op de parkeerplaats maar na enig gewurm had ik de auto eruit. Toen ik echter van de parkeerplaats af wilde rijden kwam de parkeerwacht hard aanlopen. Waar mijn bonnetje was? Weet ik veel, ik had bij de receptie meteen alles betaald. “Dat wordt dan betalen,” zei hij meteen. Hij zag me zeker aan voor een leuk rijk oud vrouwtje. Maar dat liet niet over zich heenlopen. “Ik heb betaald en ik betaal niet nog een keer.” Daar had hij niet van terug. Vooral als je het in het Engels zegt en hij er niets van verstaat. In het Russisch dorst ik het niet want dan loop je hier toch het risico dat ze je wel verstaan. Russisch was namelijk vroeger een verplicht vak.

De man noteerde mijn kenteken en liep naar zijn hokje om het hotel te bellen. Ik kreeg ineens een idee. Ik ben niet zo van het weggooien want ik plak altijd alles in albums. Misschien had ik hem wel bij de bonnetjes zitten. En ja hoor, daar was ie. Ik wuifde naar de man en hij was zielsgelukkig met het bonnetje. Ik mocht uitrijden.
Ondertussen was het ook nog gaan regenen.

Ik had besloten Tom maar weer zijn mond te laten houden. Ik vind het wel lekker rustig zo. En tegenwoordig met streetview kun je precies zien hoe je rijden moet. Ik neem dan steevast herkenningspunten op in mijn hoofd. Die punten hier verschillen niet veel met die in Frankrijk, Nederland of Duitsland. De eerste belangrijke afslag was na het station, de tweede vlak na Ikea en dan moest ik weer afbuigen bij de Tesco. In een andere plaats moest ik de Auchun (ja Anja) in de gaten houden. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat er ook een Carrefour was.

Het landschap ten noordoosten van Krakow was wel mooi, maar het was oppassen geblazen met rijden. Snelheidscontroles, zebra’s op vierbaanswegen......en voetgangers hebben voorrang. Dus ga niet even lekker op het gaspedaal want voordat je het weet heb je iemand op de bumper.

Nadat ik afgeslagen was richting Czestochowa werd de weg echt heel erg druk. Het was gewoon link rijden en het wegdek was super slecht. Ik was blij dat ik er geen caravan achter had. Het miezerde nog steeds en ik was blij dat het in de buurt van Czestochowa droog werd. Ik wist precies hoe ik rijden moest, maar toen ik ineens een bordje “Jasna Gora” (lichte berg) zag staan, besloot ik toch maar het bordje te volgen. Temeer daar ik een Franse bus voor me had die ook die kant op ging. Ik dacht: “Laat ik slim zijn, die moet er natuurlijk ook naar toe.” Totdat ik ineens over een kruising reed waar ik linksaf had gemoeten. Misschien had de buschauffeur zich vergist? In ieder geval kon ik op de volgende kruising weer keren. Ze hadden daar speciaal voor sufferds die vergeten waren af te slaan een keerlus gemaakt. Zo kwam het toch nog goed en een paar minuten later reed ik de parkeerplaats van het heiligdom binnen.

Czestochowa is de belangrijkste bedevaartsplaats van Polen. Je kunt er de “Zwarte Madonna” bewonderen. Ik ben er al eerder geweest met man en kinderen, zo’n vijftien jaar geleden. Toen hadden we daar in de buurt een bruiloft. Het tentje waar we toen een ijsje hebben gegeten stond er nog. Het heiligdom is eigenlijk een soort burcht. Het is helemaal omgeven door een muur.

Het was er ontzettend druk en alles was heel indrukwekkend. Mensen op hun knieën in de kerk, vol overgave. Op dat moment had ik het wel even moeilijk en was ik in gedachten weer bij Gilles. Hij geloofde ook en dit zou hij geweldig gevonden hebben. Vooral van het zingen en het orgelspel kon hij intens genieten. Hij zou de hele reis overigens prachtig hebben gevonden.

In de kerk werd door verschillende buitenlandse geestelijken gesproken. Die werden eerst welkom geheten op de volgende manier: “Wij begroeten vooral de mensen uit de Engelstalige gebieden, Ierland, Schotland, Indonesië en Australië.” Ach, foutje, moet kunnen.

Maar ik moest weer verder. Ik kon nu over de hoofden lopen en er waren wel honderden bussen. In het kader van de wereldjongerendagen kwamen ze ook hier naar toe. Uit Zuid-Amerika (Argentinië, Bolivia), Mexico, Ierland, Schotland.....overal vandaan. En allemaal gaven ze een yell en ze deden een wave. Het doet je wat om dat mee te maken, al die jongeren.

De parkeerplaats was nu helemaal vol en een Pool keek me dankbaar aan dat ik vertrok. Binnen mum van tijd zat ik weer op de snelweg, die nu ineens veel stiller was zonder al die bussen. Het wegdek werd ook veel beter, maar toch was het oppassen geblazen. Vooral omdat kleine wegen de snelwegen kruisen. Soms met stoplicht, soms zonder en dan moeten de auto’s in de middenberm wachten tot ze over kunnen steken, wat tot heel gevaarlijke situaties leidt.

Ik had wel een meevaller. De nieuwe rondweg lang Lodz was klaar en ik hoefde niet meer door de stad, wat me ongeveer een uur scheelde en wat me veel minder inspanning kostte. Het was een schitterende weg door een minder schitterend landschap. Intussen was het weer superslecht geworden en was de temperatuur gedaald van 31 graden tot 17 graden. Maar gelukkig klaarde het weer op en was het zo weer 29 graden.

Mensen blijven hier gevaarlijk en soms roekeloos hard rijden. Zo was er ook weer een ernstig ongeluk gebeurd. Een auto over de kop geslagen en in brand gevlogen. Er waren ook nog andere auto’s bij betrokken. De hulptroepen moesten nog komen. Het had echter geen zin om te helpen want er waren al genoeg mensen.

Na al die kilometers die ik vandaag gereden heb moest ik ineens over het laatste stukje tol betalen. Aan mijn kant stonden weinig auto’s, aan de andere kant des te meer. Ik moest welgeteld 25 zloty’s betalen, ongeveer 6 euro.

Eindelijk kwam ik in de zon bij de afslag die ik hebben moest en na een twintig minuten kwam ik bij mijn B&B aan. Daar zit ik nu op mijn kampeerstoeltje, dat ik meegenomen heb, te schrijven. Ik heb een ruime tweepersoonskamer (alweer), een flinke badkamer, een zitje en een balkonnetje. Dat zitje zijn twee houten klapstoeltjes, vandaar dat ik mijn kampeerstoeltje maar uit de auto heb gehaald. Ik blijf hier tenslotte elf nachten dus maak ik het een beetje gezellig. Er is ook een keuken die van alle gemakken voorzien is. Mijn uitzicht: het schitterende kasteel van Malbork dat ik morgen ga bezoeken.

  • 25 Juli 2016 - 22:10

    Vera Zwagerman:

    Hoi Elly,

    die madonna wil ik ook nog eens in het echt gaan bekijken; een door de nonnen geborduurde hangt op mijn werkkamertje. Is dat litteken op haar wang door een beeldenstormer gemaakt? De zwarte huid schijnt het gevolg van al die kaarsenwalm te zijn.
    Moesten de mensen er op de knietjes naar toe kruipen? Jij had vast wel ontheffing hiervan.
    Wij zijn druk geweest met alles in te pakken en schoon te maken van dochterlief. Morgenmiddag komt de verhuiswagen en 's ochtends Sams Kleding voor ons depot.
    Liefs van Riekele en Vera.

  • 25 Juli 2016 - 22:14

    Henk Haitsma:

    Lieve Elly,
    Wat schrijf je toch geweldig leuke anekdotes, het is een genot om ze te lezen en je zo te volgen in Polen. Wens je vooral op de weg een behouden reis!!

    Groeten
    Henk

  • 26 Juli 2016 - 12:03

    Claudia Nijssen:

    Lieve Elly,
    Als ik jouw verhalen zo lees, ben je aan het genieten en maak je het heel goed. Ik vind het knap van je, om op deze manier alleen op reis te zijn!
    Johan en ik zitten in een huisje in Biscarrosse in Z Frankrijk, hebben fietsen gehuurd, wandelen, lezen en genieten zeer van de franse spijs en drank of te wel, heerlijke kazen en wijnen. Relaxen is ons motto. Mooie omgeving.
    Herzliche Grüße von Claudia u. Johan.....und ich lese gern deine Reisegeschichten...."halt die Ohren steif und Hals u. Beinbruch"

  • 26 Juli 2016 - 19:00

    Helma Groot:

    Hallo dappere Elly, wat een mooie inkijk in je reis geef je ons ! Prachtig weer je verhalen . Ik was nog benieuwd of je iets mee zou krijgen van de wereld jongeren dagen. Ik kon een nacht niet slapen en hoorde toen een programma op de radio waarin een aantal jongeren werden geïnterviewd die daar heen gingen. Ik vond het bijzonder te horen dat er nog jongeren zijn met zo een rotsvast vertrouwen in god.fijn dat je nu lekker op je plek blijft . Lekker genieten. Vast wel met moeilijke momenten maar wat zal je een vertrouwen krijgen als je deze reis goed hebt volbracht!! Ik geniet van t mooie dat Schellinkhout me biedt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Malbork

Alleen naar Polen

3 weken met de auto naar Polen

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2016

alleen naar Polen

08 Augustus 2016

alleen naar Polen

07 Augustus 2016

alleen naar Polen

06 Augustus 2016

alleen naar Polen

05 Augustus 2016

alleen naar Polen
Elly

Hallo, Ik ben Elly van Oudenaren. Ik ben 64 jaar oud en docente Duits. Ik houd ervan om nieuwe dingen te zien, steden te bezoeken en te genieten van de verschillende landschappen. Dit jaar reis ik voor het eerst alleen. Een half jaar geleden is mijn man Gilles overleden. Maar ik wil nog zo graag van alles zien. We gingen altijd met de caravan, wat voor mij het leukste is. Nu ga ik langs hotelletjes. Dat is veel minder leuk, vind ik. Je zit dan alleen op de kamer, terwijl je op een camping gelijk aanspraak hebt. Maar misschien ontmoet ik toch wel hele leuke mensen, juist omdat ik alleen ben. Ik vertrek morgen, 17 juli. Via Venlo rijd ik naar Koblenz en dan verder naar Sasbach in Schwarzwald, waar mijn vriendin woont. Daar ga ik eerst een paar dagen bijkomen. Vervolgens rijd ik weer noordwaarts en ga via Dresden naar Holtendorf, waar ik overnacht. Dan begint het avontuur. Ik ga een rondreis maken door Polen. Ik ga naar Krakau en dan naar Gdansk. Onderweg hoop ik allerlei interessante dingen te zien. Via de route langs de Oostzee rijd ik dan weer terug.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 52703

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 21 Juni 2023

Rondje Duitsland en Polen

14 April 2023 - 21 April 2023

Naar de Moezel

21 Augustus 2022 - 08 September 2022

Reis door Duitsland deel 2

06 Juni 2022 - 25 Juni 2022

Reis door Duitsland deel 1

29 Juli 2018 - 29 Augustus 2018

Rondje Oostzee

30 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Op reis door de Baltische Staten

17 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Alleen naar Polen

Landen bezocht: