van sasbachwalden naar holtendorf - Reisverslag uit Holtendorf, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu van sasbachwalden naar holtendorf - Reisverslag uit Holtendorf, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu

van sasbachwalden naar holtendorf

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly

21 Juli 2016 | Duitsland, Holtendorf

Klokslag zeven uur vertrok ik vanmorgen bij mijn vriendin uit Sasbach. Een stukje zwaarder dan toen ik gekomen ben, want ik sjouw nu minimaal tien muggenbulten met me mee. Ik weet niet hoe het komt. We zitten allemaal op het terras en niemand wordt gestoken, behalve ik. Mijn hele voeten zijn dik en over mijn hele lijf zijn grote, rode bulten te herkennen. Ik blaf nog niet dus het zal wel geen rode hond zijn.

Via Karlsruhe ging ik op weg naar Frankfurt, wat ik herkende omdat de vliegtuigen vlak over mijn hoofd scheerden. Ik reed weer zonder Tom en ik had de weg uit mijn hoofd geleerd. Steeds A5 totdat ik A4 kon nemen, en dan afslag 92. Dat is niet moeilijk, toch. Het ging ook goed. Ik heb er echter lang over gedaan omdat het buitengewoon slecht weer was. Ik had te maken met slagregens, wegwerkzaamheden en ongevallen. Een paar auto's voor mij kwam een auto achterstevoren op de weg terecht (dwz 180 graden gedraaid dus met de koplampen naar mij) ten gevolge van aquaplaning. Gelukkig konden we hem omzeilen. Verderop lag een Porsche helemaal in de kreukels.

Onderweg heb ik af en toe even gerust, maar de auto kon ik vanwege het weer niet uit. Wel ben ik bij de voormalige oostgrens even uitgestapt, omdat dat toch wel interessant is. Maar zelfs daar kon ik geen foto's maken en was het ongezellig.

De temperatuur was ondertussen gedaald naar zo'n 17 graden, terwijl het bij mijn vriendin nog ruim 30 was. Maar ik moet zeggen, dit is wel even fijner.

Ik passeerde Eisenach, Gotha, Erfurt en Weimar. Daarna doken de grauwe flats op van Jena. Ik mocht ze echter niet lang zien want daarna gingen we een lange tunnel door die onder Jena heen gaat.

Het landschap was mooi. In Thüringen heel veel bossen en ook vaak pittige hellingen, waarbij ik erachter kwam dat ik nu een 1,6 motor heb en geen 2,4. Na Chemnitz en Dresden begon de Oberlausitz, een heel mooi gebied waar allemaal burchten staan.

Eisenach nam de intensiteit van het verkeer snel af en kon je bijna met de ogen dicht rijden op de driebaansweg. Ik wist niet precies meer hoe ik bij het hotel kon komen want de navigatie pakte het adres niet. Gelukkig heb ik nog zo een ouderwetse kaart bij me en daarop vond ik het gehucht al snel en, wonder boven wonder, ook het hotel. Hotel Marschall Du Roc. Ik ben natuurlijk weer zo een gek die dan op gaat zoeken wie dit wel mag mag zijn en ik ga er vanuit dat jullie dat ook wel willen weten. Het gaat hier om Géraud Christophe Michel Duroc, de adjudant van Napoleon en zijn plaatsvervanger. Hij was zijn vertrouweling. Tijdens de Slag van Bautzen liep hij ernstige verwondingen op. Nadat hij door een kanonskogel was geraakt liep hij zware verwondingen op aan het onderlijf, waaraan hij op 23 mei 1813 overleed. Zijn stoffelijke resten zijn bijgezet in de Dôme des Invalides in Parijs. Dat gebeurde echter pas in 1847. Napoleon was diep getroffen door de dood van zijn vertrouweling. Dit over de naam van het hotel.

Ik heb hier een mooie eenpersoonskamer, zelfs met een zitje en met internet. Ik kreeg mijn telefoon niet aan maar het bleek dat ik dan twee kaartjes moest hebben.

Ik heb de kamer geïnspecteerd en ik ben hier echt alleen, dat wil zeggen, zonder muggen.

Morgen wordt het nog spannender. Dan ga ik Polen in.


  • 21 Juli 2016 - 20:57

    Fred En Regina:

    Hoi Elly Jammer dat je zulk slecht weer had onderweg, maar het is leuk om je zo te kunnen volgen. Hier is het ook erg heet. We wensen je een goede reis en kijken uit wat je te vertellen hebt. Veel groetjes en doe voorzichtig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Holtendorf

Alleen naar Polen

3 weken met de auto naar Polen

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2016

alleen naar Polen

08 Augustus 2016

alleen naar Polen

07 Augustus 2016

alleen naar Polen

06 Augustus 2016

alleen naar Polen

05 Augustus 2016

alleen naar Polen
Elly

Hallo, Ik ben Elly van Oudenaren. Ik ben 64 jaar oud en docente Duits. Ik houd ervan om nieuwe dingen te zien, steden te bezoeken en te genieten van de verschillende landschappen. Dit jaar reis ik voor het eerst alleen. Een half jaar geleden is mijn man Gilles overleden. Maar ik wil nog zo graag van alles zien. We gingen altijd met de caravan, wat voor mij het leukste is. Nu ga ik langs hotelletjes. Dat is veel minder leuk, vind ik. Je zit dan alleen op de kamer, terwijl je op een camping gelijk aanspraak hebt. Maar misschien ontmoet ik toch wel hele leuke mensen, juist omdat ik alleen ben. Ik vertrek morgen, 17 juli. Via Venlo rijd ik naar Koblenz en dan verder naar Sasbach in Schwarzwald, waar mijn vriendin woont. Daar ga ik eerst een paar dagen bijkomen. Vervolgens rijd ik weer noordwaarts en ga via Dresden naar Holtendorf, waar ik overnacht. Dan begint het avontuur. Ik ga een rondreis maken door Polen. Ik ga naar Krakau en dan naar Gdansk. Onderweg hoop ik allerlei interessante dingen te zien. Via de route langs de Oostzee rijd ik dan weer terug.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 52837

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 21 Juni 2023

Rondje Duitsland en Polen

14 April 2023 - 21 April 2023

Naar de Moezel

21 Augustus 2022 - 08 September 2022

Reis door Duitsland deel 2

06 Juni 2022 - 25 Juni 2022

Reis door Duitsland deel 1

29 Juli 2018 - 29 Augustus 2018

Rondje Oostzee

30 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Op reis door de Baltische Staten

17 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Alleen naar Polen

Landen bezocht: