Op weg naar Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu Op weg naar Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu

Op weg naar Riga

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly

02 Augustus 2017 | Letland, Riga

Woensdag 2 augustus.

Vannacht heeft het vreselijk geonweerd en de regen kwam met bakken neer. Mijn kamer werd hel verlicht door de bliksemschichten. Geen wonder dat ik om half zeven naast mijn bed stond en maar eens rustig in ging pakken. Na het ontbijt moest alles naar de auto en gelukkig regende het wat minder hard.

Om half negen reed ik weg uit Klaipeda. Ik had bedacht hoe ik het beste de stad uit kon rijden maar toch ging er iets mis. Ik zag de wegaanduiding niet door een grote vrachtauto die rechts van me reed (echt geen smoes) en kwam op een andere weg terecht, die echter wel naar hetzelfde plaatsje ging. Dat wist ik dan wel weer toevallig. Al gauw kwam ik toch op de goede weg terecht en kon ik mijn reis vervolgen. Eigenlijk net als thuis: De A1, de A13, de A11, de A12, de A 8, de A7 en de A2. Niks aan, zou je denken. Maar dat is in Litouwen en Letland toch wel even wat anders.

De wegen hier zijn over het algemeen geen vierbaanswegen, maar tweebaanswegen. Daarbij schuif je, indien mogelijk, naar rechts als er iemand in wil halen. Vaak gaat dat, met behulp van de medeweggebruikers, maar net goed.
Je moet je het een beetje voorstellen als de N 302, de Drechterlandseweg. Maar dan om de haverklap een zebra, waar je dan maar 50 mag rijden. Bovendien zijn ze hier dol, maar dan ook dol, op drempels. Een Drechterlandseweg met drempels, zie je het al voor je. Verder kom je natuurlijk fietsers tegen, maar ook boerenkarren. Dus geen trekker, nee, een echte boerenkar. Je moet hier overal rekening mee houden en alert blijven rijden. Ook moet je letten op flitspalen en snelheidscontroles. Gelukkig wist de vrachtwagenchauffeur die voor me reed precies waar ze stonden.

Wat me ook opvalt in deze landen is dat er haast geen caravans rijden. In Litouwen heb ik er tot nu toe een geteld en in Letland twee. Het valt echt op. Je ziet wel af en toe, niet veel, een bordje dat er een camping is.

Ik reed vanaf Klaipeda richting Palanga, waarna ik afsloeg naar Šiauliai. Ik heb onderweg geprobeerd het woord uit te spreken, maar op een of andere manier lukt het niet. Mijn tong raakt in de knoop. Bovendien zong ik net meer met Ed Sheeran: “I’m in love with your body”. Vorig jaar was het Justin Bieber, maar die heeft het bij mij verbruikt. Ondertussen was “Je m’appelle Lolita” gestart, wat ik ook mee heb gezongen. Het landschap was een beetje heuvelachtig, net als in Zuid-Limburg. Het was wel een liefelijk landschap. Na Šiauliai was het nog 12 kilometer rijden naar mijn eerste stop: de berg der Kruizen of Kruisen (mogen alle twee gebruikt worden).

Dat is dé bedevaartsplaats van Litouwen. Het is niet echt een berg, meer een heuvel, bedekt met meer dan 200.000 kruisen. Toen Litouwen nog deel uitmaakte van de Sovjet-Unie plaatsten de Litouwers hier ook kruisen, en hoewel ze regelmatig werden verwijderd door het gezag, werden er steeds weer nieuwe neergezet. Overal waar je kijkt zie je kruisen. Ook Paus Johannes Paulus is hier geweest en heeft hier een mis opgedragen. Deze plaats betekent veel voor de mensen in Litouwen. Het is een herinnering aan het vele leed dat geleden is, het staat voor het onwrikbare geloof van de Litouwers en het staat voor hoop. Ik vind het een plaats in Litouwen die je niet mag missen. Elke zondag komen gelovigen van heinde en verre naar deze plek.

Hierna stapte ik weer in mijn autootje en vervolgde ik mijn weg. Onderweg zag ik veel kieviten. Of misschien ook niet? Ze waren hier een beetje uit de kluiten gewassen en ze hadden een oranje snavel. Misschien waren het toch ooievaars? Er zijn er hier zoveel dat je wel ooievaarseieren kunt gaan zoeken. Alleen liggen die niet op het gras, maar in de hoogte, dus een goed idee is het niet.

Het is overigens vooral veeteelt wat hier bedreven wordt. Je ziet hier niet veel industrie en je ziet ook weinig gewassen groeien. De bebouwing verschilt. Soms rijdt je door grauwe buurten, dan zie je weer hele mooie huizen maar langs de weg zie je ook oude, houten, scheef gezakte huisjes.

Na een uurtje rijden passeerde ik de grens met Letland en moest ik van de A 8 af richting Bauska. De weg werd beduidend slechter. Aan de rechterkant lag het slot Rundale, volgens de Letten een tweede Versailles. Nou, het heeft er veel van weg, maar het is het toch niet helemaal. Maar wel de moeite waard om te bekijken. Zeker de tuinen zijn een bezoek waard. Wat trouwens wel apart was: ik hoefde niet te betalen omdat ik “invalide” was. Ze vroegen wel of ik een bewijsje bij me had dat ik inderdaad “invalide” was, maar dat moest ik natuurlijk in de auto leggen. Ik vind het trouwens een rot woord: invalide. Ik vind dat we daar ook iets anders voor moeten bedenken, net als al die andere woorden die niet meer gebruikt mogen worden. Ik zit nog na te denken over een alternatief. Ik wilde natuurlijk wel betalen want dan help je mee aan het behoud van het erfgoed, en dat maakt me voor mijn gevoel dan gelijk wat minder “slecht te been”.

Na Rundale werd het tijd om de grote stap te wagen, namelijk mij in het drukke verkeer storten in Riga. Het ging aardig goed, maar het was ontzettend druk. Daardoor miste ik in de stad een afslag en moest ik het zelf maar verder uitzoeken. Ik heb het opgegeven en dat doe ik niet gauw. Ik heb Tom uitgekleed en hem gevraagd, gesmeekt of hij mij de weg zou willen wijzen. Hij deed het alleen als ik hem niet zo vaak meer aan Rinske mee zou geven en hem meer om raad zou gaan vragen. Dat heb ik maar beloofd, want wat moet je? Ik stond met mijn rug tegen de deur. Hij probeerde heel slim te zijn en bracht me inderdaad naar de goede weg, alleen aan de verkeerde kant. En ik kon niet draaien en ik mocht niet linksaf. Kilometers verder, ik was voor mijn gevoel al bijna in Tallinn, kon ik pas keren. En nu vond ik natuurlijk zonder problemen het hotel.

Hotel Riga Days ligt aan de drukke Brivibas Iela, de straat van de Vrijheid. Binnen hoor je niets van het verkeer en er is een goede parkeerplaats bij, waar mijn autootje de komende twee dagen tot rust mag komen. Ik niet want ik ga op stap in Riga.

  • 02 Augustus 2017 - 23:29

    Ava:

    Je gaat lijken op Floortje naar het eind van de wereld. Invalide (ben ik ook met mijn rollator, volgens sommigen) heten ook gewoon 'mensen met een beperking'.
    Ik zou peentjes zweten als ik in dergelijke landen moest autorijden.
    Ik wens je in Riga veel plezier en doe voorzichtig! Ook bij het te voet gaan!
    Groetjes!
    Ava

  • 03 Augustus 2017 - 05:18

    Anja Moeijes:

    Goedemorgen Elly

    Ik lees weer met heel veel plezier jouw reisverslagen.

    Wij gaan zo ook weer op pad, vandaar dit vroege uur, eerst langs Corbigny, gelegen aan de westkant van de Morvan, waar we een dagje gaan fietsen langs het kanaal van Nivernais, waarmee vroeger hout van de Morvan naar Parijs werd getransporteerd, om maar even in jouw stijl te blijven.

    Groeten
    Anja


  • 03 Augustus 2017 - 09:18

    Jip:

    Tjemig, is Anja nou weer met vakantie?

    Enfin, die kruisenheuvel vond ik macaber; beetje Malle Pietje meets reli- souvenirwinkel. Ik wordt ook ongemakkelijk van kruisbeelden en op die heuvel lijkt men zich daar aan te verlekkeren. Een bijzonder gezicht is het wel.

    Rundale deden wij ook. Het hele park dat er nu ligt was ooit gepland vooreen minnaar van Catharina de Grote, maar kwam toen niet af. Toen wij er waren, was men bgonnen met de aanleg, die dus geen reconstructie is, maar gewoon uitvoering van nooit uitgevoerde plannen. Erg mooi!

    Riga is geweldig, overal art nouveau, geniet ervan! Doe ook het bezettingsmuseum en de markt in de zeppelinhangars.

    Veel plezier!

  • 03 Augustus 2017 - 10:33

    Inge:

    Heb vanmorgen met veel plezier je reisverslagen gelezen! Knap dat je het doet.kijk uit naar het volgende verslag.gr.inge

  • 03 Augustus 2017 - 11:50

    Vera:

    Wat heeft die Bieber bij je verbruikt of verbruid? Catharina had ook een Nederlandse minnaar...De luisterserie van de VPRO nog maar eens raadplegen over Riga!

  • 03 Augustus 2017 - 15:06

    Arnoud:

    Gaat weer lekker, Elly. Petje af voor jouw ondernemingslust! Doe voorzichtig en geniet van al het moois. Groeten uit Blokker (dus gewoon thuis

  • 03 Augustus 2017 - 15:06

    Arnoud:

    Gaat weer lekker, Elly. Petje af voor jouw ondernemingslust! Doe voorzichtig en geniet van al het moois. Groeten uit Blokker (dus gewoon thuis

  • 08 Augustus 2017 - 11:45

    Hetty:

    Wie gaat er dan ook langs de snelweg wonen..........!

    H. groet,
    Hetty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elly

Hallo, Ik ben Elly van Oudenaren. Ik ben 64 jaar oud en docente Duits. Ik houd ervan om nieuwe dingen te zien, steden te bezoeken en te genieten van de verschillende landschappen. Dit jaar reis ik voor het eerst alleen. Een half jaar geleden is mijn man Gilles overleden. Maar ik wil nog zo graag van alles zien. We gingen altijd met de caravan, wat voor mij het leukste is. Nu ga ik langs hotelletjes. Dat is veel minder leuk, vind ik. Je zit dan alleen op de kamer, terwijl je op een camping gelijk aanspraak hebt. Maar misschien ontmoet ik toch wel hele leuke mensen, juist omdat ik alleen ben. Ik vertrek morgen, 17 juli. Via Venlo rijd ik naar Koblenz en dan verder naar Sasbach in Schwarzwald, waar mijn vriendin woont. Daar ga ik eerst een paar dagen bijkomen. Vervolgens rijd ik weer noordwaarts en ga via Dresden naar Holtendorf, waar ik overnacht. Dan begint het avontuur. Ik ga een rondreis maken door Polen. Ik ga naar Krakau en dan naar Gdansk. Onderweg hoop ik allerlei interessante dingen te zien. Via de route langs de Oostzee rijd ik dan weer terug.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 857
Totaal aantal bezoekers 52826

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 21 Juni 2023

Rondje Duitsland en Polen

14 April 2023 - 21 April 2023

Naar de Moezel

21 Augustus 2022 - 08 September 2022

Reis door Duitsland deel 2

06 Juni 2022 - 25 Juni 2022

Reis door Duitsland deel 1

29 Juli 2018 - 29 Augustus 2018

Rondje Oostzee

30 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Op reis door de Baltische Staten

17 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Alleen naar Polen

Landen bezocht: