Krakau - Reisverslag uit Krakau, Polen van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu Krakau - Reisverslag uit Krakau, Polen van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu

Krakau

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly

24 Juli 2016 | Polen, Krakau

24 juli
Het is vandaag snikheet, boven de 30 graden. Ik zou bijna naar een groot winkelcentrum gaan, niet om te kopen, maar vanwege de airco. Maar ik ben hier niet om te winkelen, maar om wat te zien. Dus ben ik vanmorgen vanwege de hitte maar weer vroeg opgestaan. Ik hoef weinig mee te nemen naar de ontbijtzaal, geen tasje of zo. De meeste dingen zitten in een zakje dat ergens onder mijn broek bengelt. Het is maar goed dat ik wat afgevallen ben want nu heb ik wat ruimte. Dat geldt ook voor mijn bh, waar nu mijn kamersleutel zit en een stripje met tabletjes. Handig. Je mag hier uit de ontbijtzaal niets mee naar buiten nemen, maar ze hadden niet door dat ik twee appels in mijn bh gestopt had. Grapje hoor.

Omdat het zo heet is heb ik me de luxe gepermitteerd om een taxi te nemen. Ik wilde namelijk naar de Wawelburcht en ik wil mijn krachten en mijn lichaam een beetje sparen. Voor drie euro was ik ter plaatse, afgezet voor de heuvel. Het was nog niet zo heet dus ik kon rustig naar boven lopen. Ik was zo vroeg dat ik zelfs nog wachten moest. De kassa was nog niet open.

Tljdens het wachten werden we opgeschrikt door vijf helikopters die laag boven ons cirkelden. Dat hebben ze wel tien minuten gedaan. Ze wisten zeker niet welke kant ze op moesten. Het was een soort rotonde in de lucht. Het kan natuurlijk zijn dat ze gisteren na het eten ook een borreltje gehad hadden en derhalve niet wisten welke kant ze op moesten.

Eindelijk, precies om half tien, geen minuut eerder of later, ging het gordijntje open en kon ik kaartjes kopen om de burcht in te kunnen. Ik was bij de eerste groep van tien uur. Dat gaf me nog even de tijd om de mooie binnenplaats te bekijken. Om tien mochten we naar binnen. Natuurlijk moest alles weer gescand worden, wat tot oponthoud leidde. Zo kwam het dat de groep al wegging zonder een deel, en dat wij later haastig aan moesten sluiten. Zo misten we al een deel van de introductie. Ik miste de rest ook, omdat een vriendelijke mevrouw mij mee troonde naar een lift.

Ik zei nog tegen haar dat ik het een super modern kasteel vond met zo een lift. Maar ze antwoordde dat die er vroeger niet in zat. Nou, toen ik erin stapte betwijfelde ik dat. Alles van hout rondom, dubbele deuren en hij kraakte en piepte. Maar we kwamen boven. Ik liep rustig de zalen door; ik was hier ongeveer vijftien jaar geleden ook geweest met man en kinderen. In één van de ruimtes is een cassetteplafond te zien uit 1540 met allemaal uit hout gesneden hoofden. Oorspronkelijk waren het er 194, maar aan begin van de negentiende eeuw zijn er veel verwoest. Er zijn er nog slechts dertig over. Ik heb best een tijdje in de burcht doorgebracht.

Natuurlijk wilde ik ook de kathedraal zien, maar omdat het zondag is moesten we tot half één wachten voordat we erin konden. Ik heb de tijd zoet gebracht met een, alcoholvrij, drankje. Daarna moesten we weer voor een ticketoffice in de rij staan. En dat in de brandende zon. We werden beneveld. Niet door de drank maar we werden koel gehouden door waternevel. Het wachten viel mee. De rij met mensen die de kathedraal in wilden was gegroeid en stond nu over het hele plein. En alles zingen en dansen. Het katholieke geloof leeft hier echt. In de kerk viel het tegen. Niet omdat het niet mooi was, maar er waren zoveel mensen dat je amper de tijd had om iets te zien, iets te lezen of gewoon te genieten van de stilte. Nou ja, ik heb in ieder geval de tombe van de heilige Stanislaus gezien.

Het verhaal van deze heilige zal ik jullie niet onthouden. In het voorjaar van 1079 werd door koning Boreslaw II de doodstraf over de bisschop uitgesproken. Hij had het namelijk gewaagd de koning wegens zijn ontrouw jegens zijn vrouw te vermanen. De koning was hier echter niet van gediend en daarom werd hij door de bisschop geëxcommuniceerd. Daarop sprak de koning het doodsoordeel uit.

De ridders wilden de straf niet uitvoeren en daarom deed de koning het zelf. Op 11 april 1079 verscheen Boreslaw II tijdens de mis in de kerk. Voor het altaar sloeg hij de bisschop met zijn zwaard neer en daarna heeft hij het lijk in stukken geslagen. Die liet hij op het veld uitwerpen. Deze daad leidde tot een volksopstand en de koning moest vluchten naar Hongarije. Ik geniet natuurlijk van dit soort verhalen. De mensen waren vroeger zo lief voor elkaar.

Ik besloot dat ik genoeg gezien had en vond weer een taxi die mij terug bracht naar het hotel voor mijn middagdutje. Maar daarna vond ik het toch tijd worden om mij door middel van het openbaar vervoer te verplaatsen. Na een tijdje zittend wachten op de tramhalte kwam daar toch eindelijk de verlaagde lijn 8 aan. Na twee haltes lukte het me om uit te stappen, hoewel ik eerst vergeten was om op het knopje te drukken waarmee je de deur kunt openen. Ik wilde nog een keer de oude Joodse wijk rustig verkennen.

Het doet je wel wat als je daar loopt. Al die mensen die weggevoerd en vermoord zijn. Je kunt er niet omheen en dat wil ik ook niet. De Jewish bookshop, de synagoges en opschriften in het Hebreeuws. Je moet je even voorstellen dat er rond 1930 in Krakau 120 synagogen waren. Ik ben in de Ulice Szeroka geweest, de hoofdstraat in Kasimierz. Stephen Spielberg gebruikte deze straat in scenes in de film Schindler’s List. Een prachtig beeld van Jascha Lieberman (van het Jascha Lieberman trio), een gedenksteen......Ik liep verder en zag op de Plac Nowy een gebouwtje dat vroeger diende als ritueel slachthuis. Nu zitten er allerlei tentjes in waar je eten kunt kopen, en dan gaat het vooral om de snelle hap. Het eten hier is niet kosher, terwijl dat in de Ulice Szeroka wel het geval is.

Ik heb ook het huis gezien waar Helena Rubinstein geboren is, de eigenaresse van het grote cosmeticabedrijf. Volgens haar waren er geen lelijke vrouwen. Lelijke vrouwen waren luie vrouwen (ze smeerden namelijk geen zalfjes en gebruikten geen andere producten). Ik voel me eigenlijk wel een beetje aangesproken.

Ik at wat en terwijl ik dat deed zocht een oude man in de vuilnisemmer naar eten. Ik voelde me schuldig want ik kon mijn eten niet eens op. Het was ondertussen al zeven uur geworden en ik besloot toch maar weer een taxi naar het hotel te nemen. Die taxi stond er toch niet voor niets, die stond gewoon op mij te wachten. En ik wilde in ieder geval voor het donker weer op mijn kamer zijn. Bedenk wel dat het hier veel eerder donker is dan in Nederland. Deze week skypte ik met mijn broer. Die zat nog lekker in de tuin in de zon, terwijl het hier al pikkedonker was.

Vanavond vroeg naar bed, want morgen ga ik weer verder. Het plan is om in Czestochowa de Zwarte Madonna te gaan bekijken en daarna rijd ik door naar mijn volgende bestemming in Malbork. De route heb ik al in mijn hoofd; hopelijk lukt het dan ook.

  • 24 Juli 2016 - 22:48

    Anja Moeijes:

    Hallo Elly
    Wat ben je actief, wat een onderneming, ik zie mij dat nog niet zelf zo doen!
    Ik heb me heerlijk laten rijden naar Frankrijk, via Geberoy, heel oud plaatsje met mooie tuin van Henri Le Sidaner, naar Rouen en vandaar naar Saumur, ook erg gezellig met een mooi kasteel. Op vrijdagmiddag de ene kant op gefietst langs de Loire door de wijngaarden en langs de rivier terug en de volgende dag de andere kant op gefietst langs leuke dorpjes. We zitten nu in Les Sables en het is hier niet zo heet als bij jou, zo rond de 25 graden en dat is warm genoeg. Leo werkt zijn lijst met klusjes af en ik doe de tuin en lees een boek. Groeten en succes verder!

  • 25 Juli 2016 - 16:23

    Jip:

    Ha die Elly,

    Net alle verslagen tot nu gelezen en het klinkt allemaal bijzonder en interessant. Geniet ervan!

  • 25 Juli 2016 - 17:03

    Hetty Kappelhof:

    Ja, eerst de heilige Stanislaus bezoeken en daarna......
    Allemachtig Elly, ik word al moe als ik het me voorstel.!Maar,,,, wij hebben de burcht lopend in de winter bezocht, ook niet niks.
    Wat ik mezelf nu erg kwalijk neem, is dat ik de Joodse buurt niet heb bezocht, wist niet dat die zo groot is geweest.
    Wij hebben wel de fabriek van Oscar Schindler bezocht, in het donker lopen zoeken, zonder enige bordje natuurlijk, maar wel gevonden. En dat moet je weten dat Simon nooit de film heeft kunnen uitzien, te emotioneel voor hem.
    Ik heb hem laatst het laatste stukje ( met de echte overlevenden ) verplicht te bekijken.Ging goed.
    Nu zijn ze bij ons een terras-overkapping aan het zetten en zoals altijd was S te optimistisch: natuurlijk niet in 1 dag klaar en morgen komen ze de vloer schuren en lakken en overmorgen komen de kleinkinderen voor een nachtje. Had je iets over plannen?????
    Volgende keer meer belevenissen en dolle avonturen van de Kappelhof familie.

    H. groet,
    Hetty
















Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Krakau

Alleen naar Polen

3 weken met de auto naar Polen

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2016

alleen naar Polen

08 Augustus 2016

alleen naar Polen

07 Augustus 2016

alleen naar Polen

06 Augustus 2016

alleen naar Polen

05 Augustus 2016

alleen naar Polen
Elly

Hallo, Ik ben Elly van Oudenaren. Ik ben 64 jaar oud en docente Duits. Ik houd ervan om nieuwe dingen te zien, steden te bezoeken en te genieten van de verschillende landschappen. Dit jaar reis ik voor het eerst alleen. Een half jaar geleden is mijn man Gilles overleden. Maar ik wil nog zo graag van alles zien. We gingen altijd met de caravan, wat voor mij het leukste is. Nu ga ik langs hotelletjes. Dat is veel minder leuk, vind ik. Je zit dan alleen op de kamer, terwijl je op een camping gelijk aanspraak hebt. Maar misschien ontmoet ik toch wel hele leuke mensen, juist omdat ik alleen ben. Ik vertrek morgen, 17 juli. Via Venlo rijd ik naar Koblenz en dan verder naar Sasbach in Schwarzwald, waar mijn vriendin woont. Daar ga ik eerst een paar dagen bijkomen. Vervolgens rijd ik weer noordwaarts en ga via Dresden naar Holtendorf, waar ik overnacht. Dan begint het avontuur. Ik ga een rondreis maken door Polen. Ik ga naar Krakau en dan naar Gdansk. Onderweg hoop ik allerlei interessante dingen te zien. Via de route langs de Oostzee rijd ik dan weer terug.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 53362

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 21 Juni 2023

Rondje Duitsland en Polen

14 April 2023 - 21 April 2023

Naar de Moezel

21 Augustus 2022 - 08 September 2022

Reis door Duitsland deel 2

06 Juni 2022 - 25 Juni 2022

Reis door Duitsland deel 1

29 Juli 2018 - 29 Augustus 2018

Rondje Oostzee

30 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Op reis door de Baltische Staten

17 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Alleen naar Polen

Landen bezocht: