De reis naar de Moezel - Reisverslag uit Cochem, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu De reis naar de Moezel - Reisverslag uit Cochem, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu

De reis naar de Moezel

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly

07 Juni 2022 | Duitsland, Cochem

Dinsdag 7 juni 2022.

Na een goede nacht ben ik vanmorgen om kwart over negen met, zoals gewoonlijk, een volle auto vertrokken. Ik ben op alle soorten weer voorbereid. In Beieren sneeuwde het gisteren nog dus een slimme meid is op slecht weer voorbereid. Het was 14 graden toen ik vertrok en de voorspellingen waren niet al te best. Maar hoe meer ik naar het zuiden kwam, hoe warmer het werd en hoe warmer ik het kreeg. Onderweg ging mijn vest al snel uit maar verder uitkleden was geen optie. Dus dan maar zweten.

Op de dijk Enkhuizen-Lelystad was het erg druk. Een grote vrachtauto had besloten om 70 km te rijden en daar moesten we het hele traject achterblijven omdat het te druk was om in te halen. En die enkeling die het wel gelukt was stond even later voor de brug in Lelystad.

Bij verzorgingsplaats “de Wuust” ben ik even gestopt en heb ik het schone toilet met een bezoek vereerd. Ik wist tenslotte niet wanneer ik weer zou kunnen. De twee broodjes met gjetost heb ik lekker opgegeten en toen ging de rit weer verder. Om kwart over twaalf passeerde ik de grens bij Venlo en ging ik op weg naar Mönchengladbach. En dat alles onder begeleiding van mijn nieuwe tomtom. Eigenlijk weet ik de weg wel, maar het is toch gezellig zo’n stem in de auto. Ik reed via de A61, de weg die vorig jaar juli tijdens de hevige regenval helemaal verzakt was. Nog altijd rijd je langs de diepe bruinkoolgroeve, een lelijk gat in het landschap.

Zo druk de weg aan het begin was, zo rustig was hij na Nijmegen geworden. Het was maar goed dat ik niet eerder vertrokken was, want hier was het vanochtend een grote puinhoop met een uur vertraging. Nu was daar niets meer van te merken. Ook in Duitsland was het goed te rijden, vooral aan de linkerkant van de weg.

Omdat ik de geysir in Andernach wilde zien, verliet ik de A61 bij Bad Breisig. Ik reed verder langs de Rijn, de weg die ik vroeger ook met mijn ouders en broer reed. Bij Andernach aangekomen parkeerde ik de auto en liep ik naar het Geysir centrum. Er lag een boot afgemeerd met de slogan “de Geysir, enig in zijn soort in Europa”. Nou, eerlijk gezegd ben ik dat ook. Ik ben zelfs enig in mijn soort in de wereld.

Ik liep langs de Rheinpromenade door naar het grote Geysir gebouw. Een groot, nieuw centrum. Ik wilde een kaartje kopen maar wat bleek? Je kunt het niet zo maar even bezoeken. Je bent verplicht aan een excursie deel te nemen. Eerst een rondleiding door het Geysir museum, dan een half uur met de boot naar de Geysir. De eerstvolgende mogelijkheid was vijf uur. En daarvoor moest je dan 16 euro betalen. Dat werd dus niets want ik moest ook nog door naar Cochem. Overigens is de Geysir wel een bezienswaardigheid. Kijk op

https://www.geysir-andernach.de

Ik liep terug naar de auto en vervolgde mijn reis via de autobahn richting Trier. Mijn nieuwe tomtom had waarschijnlijk de snelste route want, nadat ik op een gegeven moment afgeslagen was op aanraden van de meneer, kwam ik op buitengewoon kleine weggetjes terecht die door nog kleinere dorpjes voeren. Bovendien ging het via talloze haarspeltbochten omlaag, om weer via even zoveel haarspeltbochten weer steil omhoog te gaan!

Van tevoren had ik even gekeken waar de supermarkt in het dorp was en ik bofte, een REWE XL nog wel. Ik bestelde een braadworstje om mezelf eens te trakteren, alleen toen ik in hete huisje was bleken het er drie te zijn. Waarschijnlijk bestelt er hier nooit iemand een worstje! Dus jullie snappen wat ik de hele week eten moet!

Verder was kaas, beleg, groenten en een flesje moezelwijn. Dat mag op vakantie.

Op weg naar de accommodatie moet je het dal weer uitrijden en je begrijpt het al, weer haarspeltbochten met een Nederlander voor je die in elke bocht bijna gaat stoppen! Maar ik ben uiteindelijk toch bij het huisje aangekomen. Toen werkte mijn kaartsleutel niet en hen ik de receptie gebeld. Vervolgens moest ik weer met de auto naar de receptie. Dat is best wel ver weg want die ligt aan de andere kant van de weg. De vriendelijke meneer heeft mij maar een gewone sleutel gegeven. Hij dacht natuurlijk: “Ach, zo’n oud klein vrouwtje. Die weet niet hoe het werkt.”

Maar nu kan ik mijn deur weer niet aan de binnenkant afsluiten. Ik kan ook niet proberen of je de deur zonder sleutel van buiten openen kan want anders sluit ik mezelf misschien buiten. Ik heb nu een stoel onder de klink neergezet. 

Al met al een goede rit, goed weer, maar jammer dat ik de geysir niet gezien heb!

Wat afstand betreft viel het heel erg mee. Ik had hier al veel eerder kunnen zijn maar ja, die Geysir hè!

De foto's van het bolwerk van Andernach houden jullie tegoed, want volgens mij is het hele park aan het internetten. Het is zo traag!


  • 08 Juni 2022 - 15:56

    Hetty Kappelhof:

    Ik hoop dat je lang wegblijft, heb ik elke dag een nieuwe aflevering van dit feuilleton.
    Rij voorzichtig dappere dodo en alvast dank !
    Wij trouwens net terug uit Pieterburen. Groetjes, Hetty en Simon

  • 08 Juni 2022 - 17:18

    Vera En Riekele:

    Daar sluiten wij ons bij aan! Hopelijk gaan wij in juli weer eens naar Berlijn. Al 2 shirtjes gemaakt en opgestuurd van de stoffen die ik van jou heb gekregen.
    Pas goed op jezelf en heel veel plezier onderweg.

  • 08 Juni 2022 - 17:56

    Margriet:

    Hoi Elly, je bent weer aan een mooie reis begonnen. Wees voorzichtig en heel veel plezier met alles wat je van plan bent.

  • 09 Juni 2022 - 21:11

    Ava:

    Hoi Elly,
    Wat gezellig weer leesvoer van jouw avonturen te lezen.
    Die lees ik al een aantal jaren van jou en met veel plezier. Ik kan met je meevoelen als je ergens komt en de regels zijn beperkend, waardoor je iets wat je wilde bezoeken niet kunt bezoeken. Misschien op een later moment of een andere vakantie.
    Ik wens je een hele fijne reis en geniet van het gezelschap van je navigatie, de mijne is een vrouw en soms antwoord ik haar als ik alleen ben in de auto. Met name op de vraag: "opnieuw berekenen?" dan roep ik wel eens iets. Soms: "ja, zoek het uit!!' of iets anders onbeleefds.
    Jij doet vast niet onbeleefd tegen je Tom.
    Rij voorzichtig en geniet volop van je reis.
    Hartelijke groeten,
    Ava

  • 29 Juni 2022 - 16:59

    Jip:

    Wij sloegen ooit te vroeg af en toen meldde onze nogal bekakte dame: "Wij volgen de route niet meer."

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elly

Hallo, Ik ben Elly van Oudenaren. Ik ben 64 jaar oud en docente Duits. Ik houd ervan om nieuwe dingen te zien, steden te bezoeken en te genieten van de verschillende landschappen. Dit jaar reis ik voor het eerst alleen. Een half jaar geleden is mijn man Gilles overleden. Maar ik wil nog zo graag van alles zien. We gingen altijd met de caravan, wat voor mij het leukste is. Nu ga ik langs hotelletjes. Dat is veel minder leuk, vind ik. Je zit dan alleen op de kamer, terwijl je op een camping gelijk aanspraak hebt. Maar misschien ontmoet ik toch wel hele leuke mensen, juist omdat ik alleen ben. Ik vertrek morgen, 17 juli. Via Venlo rijd ik naar Koblenz en dan verder naar Sasbach in Schwarzwald, waar mijn vriendin woont. Daar ga ik eerst een paar dagen bijkomen. Vervolgens rijd ik weer noordwaarts en ga via Dresden naar Holtendorf, waar ik overnacht. Dan begint het avontuur. Ik ga een rondreis maken door Polen. Ik ga naar Krakau en dan naar Gdansk. Onderweg hoop ik allerlei interessante dingen te zien. Via de route langs de Oostzee rijd ik dan weer terug.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 53432

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 21 Juni 2023

Rondje Duitsland en Polen

14 April 2023 - 21 April 2023

Naar de Moezel

21 Augustus 2022 - 08 September 2022

Reis door Duitsland deel 2

06 Juni 2022 - 25 Juni 2022

Reis door Duitsland deel 1

29 Juli 2018 - 29 Augustus 2018

Rondje Oostzee

30 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Op reis door de Baltische Staten

17 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Alleen naar Polen

Landen bezocht: