Rosenheim - Reisverslag uit Bad Aibling, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu Rosenheim - Reisverslag uit Bad Aibling, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu

Rosenheim

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly

13 Juni 2022 | Duitsland, Bad Aibling

Maandag 13 juni 2022.

Wat doe je als het ’s morgens blijkt te regenen? Eerst lekker rustig ontbijten en dan naar de wellness in het hotel. Ik moet, na gisteren misschien wat negatief overgekomen te zijn over het hotel, mijn mening herzien. Het ontbijt was geweldig. Van alles was er: frikadellen (een soort platte gehaktballetjes, niet te vergelijken met onze frikandel), er was een Eiertheke, waar je van alles met eieren kon bestellen, vleeswaren, kaas, lekkere broodjes. De wellness beneden was ook geweldig. Een heerlijk zwembad waar je bijna de enige bent, overal rustbanken, massagestoelen, fitnessapparatuur, gezonde drankjes en fruit gratis, gewoon uitstekend.

Als ik de reviews lees zeggen sommigen dat het personeel niet vriendelijk is. Dat is niet waar. Ik kreeg hulp met het dragen van mijn koffer en vanochtend werd de thee bij mijn tafel gebracht. Gisterenavond miste ik mijn kopje thee; er zijn geen koffie- en theefaciliteiten op de kamer. Toen ik aan de receptie vroeg of ik thee mee mocht nemen naar mijn kamer, brachten ze gelijk een waterkoker. Of ik wel theezakjes bij me had? Ja, die had ik wel en zo kon ik in een kop, die ik zelf nog even uit het restaurant gehaald had, lekker thee op mijn balkonnetje drinken.

Toen ik uit het zwembad kwam zag ik dat het weer helemaal opgeklaard was. Licht bewolkt met een zonnetje, dus lekker erop uit. Ik dacht dus gewoon even naar Rosenheim te gaan. Dat is hier vlakbij. Op de televisie een klein stadje, maar het was een stuk groter dan ik dacht, een echte stad dus. Onderweg nog even volgetankt voor 1,90 de liter, dan zit ik morgen niet zonder. Toen zoeken naar P1, een parkeergarage die volgens meneer Google het dichtst bij het centrum was. Het was knap druk onderweg. Veel stoplichten, rotondes, zebra’s en heel veel andere auto’s die hetzelfde wilden als ik. Maar laat ik nu toch de parkeergarage vinden! Nog 35 plaatsen vrij, dus dat moest lukken. Gelukkig waren alle gehandicaptenplaatsen nog vrij dus de auto was snel geparkeerd. Toen de stad in.

“Waarom nu naar Rosenheim?” zul je je misschien afvragen. Ik moet bekennen dat ik een “guily pleasure” heb. Ik kijk namelijk naar een komische krimi die zich in Rosenheim afspeelt. Ik neem wel met ondertiteling, want dat Beiers is wel een dingetje. Hoewel, ik versta het steeds beter en je ziet steeds meer dingen. Zoals een detective die uit Hamburg komt bijvoorbeeld steevast “Wiedersehen” zegt en de anderen “Wiederschauen”. Het typische Beierse leven komt er in al zijn facetten in voor: een detective wil altijd Schweinebraten, dan de Dirndls, de Lederhosen en heel veel Duitse uitdrukkingen. ’s Morgens komt de hoofdagent Michi altijd binnen voor een kopje koffie. Hij komt er echter nooit aan toe omdat de secretaresse altijd opgebeld wordt dat er iemand vermoord is. “Michi, es gabet a Leich” is een gevleugelde uitdrukking van haar. Grappig is dat er in deze detective altijd twee verhalenlijnen door elkaar lopen. Maar ja, je moet ervan houden en ik kan er wel om lachen.

Waarom nu dit verhaal. De serie speelt in Rosenheim en omgeving, zelfs in Bad Aibling waar ik zit. Vandaag wilde ik het raadhuis bekijken waar de serie speelt. Dat was wel even zoeken maar ik heb het gevonden. Nu wordt de serie daar niet meer opgenomen. Er verdwenen te veel aktes. Het raadhuis is bij de studio’s in München nagebouwd. Ik heb het raadhuis gevonden en het viel me een beetje tegen, maar het was het wel.

Omdat het niet meer zo vroeg was besloot ik om maar eens lekker in Rosenheim te eten. Misschien kon ik iets vinden dat minder machtig was. En ja hoor, op een van de terrassen in de stad heb ik heerlijk asperges met ham en lekkere kleine aardappeltjes gegeten. Geen grote lappen vlees, een lekkere lichte maaltijd. Vooraf had ik een lekkere “Limoncellospritzl”. Het was heerlijk op het terras en ook het uitzicht was om jaloers op te worden. Allemaal van die mannetjesputters in Lederhosen die aan de tafels bedienden. Ik heb me van het uitzicht los weten te rukken en ben weer op zoek gegaan naar mijn autootje. Gelukkig had ik de weg onthouden zodat ik hem zonder veel moeite terugvond.

Ik was evengoed weer snel thuis en kon nog even lekker op mijn balkonnetje zitten. Morgen bijtijds op want de weersvoorspellingen zijn goed.


  • 13 Juni 2022 - 22:07

    Jip:

    Klinkt leuk allemaal. Rosenheim cops zeker?

    Wij stonden vandaag 3.5 uur in rij voor security Schiphol en holden naar de gate. Voorlopig ga ik niet meer vliegen.

    Nu in Massa Lubrense bij Sorrento, temperatuur even wennen.

    Veel plezier daar!

  • 14 Juni 2022 - 12:24

    Margriet:

    Hoi Elly, wat een mooie reis. Ik kan mij voorstellen dat jij je prima vermaakt met al dat moois om te bezichtigen. Jammer dat het nodig is een invalideparkeerkaart maar toch ook handig. Ik wens je nog een mooie reis verder.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elly

Hallo, Ik ben Elly van Oudenaren. Ik ben 64 jaar oud en docente Duits. Ik houd ervan om nieuwe dingen te zien, steden te bezoeken en te genieten van de verschillende landschappen. Dit jaar reis ik voor het eerst alleen. Een half jaar geleden is mijn man Gilles overleden. Maar ik wil nog zo graag van alles zien. We gingen altijd met de caravan, wat voor mij het leukste is. Nu ga ik langs hotelletjes. Dat is veel minder leuk, vind ik. Je zit dan alleen op de kamer, terwijl je op een camping gelijk aanspraak hebt. Maar misschien ontmoet ik toch wel hele leuke mensen, juist omdat ik alleen ben. Ik vertrek morgen, 17 juli. Via Venlo rijd ik naar Koblenz en dan verder naar Sasbach in Schwarzwald, waar mijn vriendin woont. Daar ga ik eerst een paar dagen bijkomen. Vervolgens rijd ik weer noordwaarts en ga via Dresden naar Holtendorf, waar ik overnacht. Dan begint het avontuur. Ik ga een rondreis maken door Polen. Ik ga naar Krakau en dan naar Gdansk. Onderweg hoop ik allerlei interessante dingen te zien. Via de route langs de Oostzee rijd ik dan weer terug.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 53432

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 21 Juni 2023

Rondje Duitsland en Polen

14 April 2023 - 21 April 2023

Naar de Moezel

21 Augustus 2022 - 08 September 2022

Reis door Duitsland deel 2

06 Juni 2022 - 25 Juni 2022

Reis door Duitsland deel 1

29 Juli 2018 - 29 Augustus 2018

Rondje Oostzee

30 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Op reis door de Baltische Staten

17 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Alleen naar Polen

Landen bezocht: