Omgeving Tarnow - Reisverslag uit Tarnów, Polen van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu Omgeving Tarnow - Reisverslag uit Tarnów, Polen van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu

Omgeving Tarnow

Door: Elly van Oudenaren

Blijf op de hoogte en volg Elly

02 Augustus 2018 | Polen, Tarnów

Omgeving Tarnow.

Ik heb besloten om volgend jaar maar weer deze kant op te gaan en dan een onderkomen te zoeken in Nowy Targ. De naam zegt het al: “Nowy”, in het Nederlands “Nieuw”. Overal langs de weg ernaar toe stonden grote reclameborden met implantaten, borstvergrotingen en borstverkleiningen en plastische chirurgie. Omdat ik in de file stond kon ik het allemaal goed bekijken. Misschien worden de wegenbouwers er wel voor betaald om file te veroorzaken, zodat iedereen alles goed kan zien en zou kunnen gaan denken dat het ook wel iets voor haar of hem is. Of dat je het je vrouw als geschenk kan geven. Het is hier echt een hele industrie. Echt natuurlijk gevormde mensen zoals bijvoorbeeld Ava, Jip en Elly komen hier haast niet meer voor. Die worden “herbouwd”.

Gisterenavond heeft het hier ongeveer tien minuten flink geonweerd en geplensd. Ik dacht dat het vandaag wel wat afgekoeld zou zijn maar dat was ijdele hoop. Ook vandaag was de temperatuur weer boven de 30 graden en stonden er hier vernevelaars op straat.

Dan is het heerlijk om in de auto te stappen met airconditioning en te gaan rijden. Vandaag ging ik in de buurt op verkenning. Als eerste viel een houten kerkje in Binarowa in de prijzen. Dat had ik natuurlijk al uitgezocht omdat het ten eerste open was en ten tweede op de lijst van Werelderfgoed staat.

Het staat al snel aangegeven op de weg, maar ik heb wel naar het kerkje moeten zoeken. Ik heb zelfs de weg gevraagd. En met de woorden prosto (rechtdoor), prawo (rechtsaf) en lewo (linksaf) kom je een heel eind. En daar was het kerkje, ook weer gewijd aan de aartsengel Michaël. Het is gebouwd rond 1500.

In 1908 liet de parochie het dak galvaniseren, waardoor de houten dakspanen onzichtbaar werden. Honderd jaar later werd het originele dank hersteld. In 2010 werd het kerkje ernstig beschadigd ten gevolge van een overstroming. Hierna is men begonnen met uitgebreide restauratiewerkzaamheden en de kleuren in de afbeeldingen zijn weer helder en al het verguldsel is ook aangepakt. Hier is het plafond ook bedekt met allerlei motieven, die er door middel van een sjabloon op gemaakt zijn. Op dezelfde manier is dat in de andere kerken gebeurd. In tegenstelling tot de kerkjes van gisteren waren hier wel figuren uit de Bijbel afgebeeld. Langs de wanden staan in twee rijen 21 scenes uit het Passieverhaal afgebeeld. De kerk is echt een bezoek waard want buiten alle bovenbeschreven decoraties heeft het ook een schitterend altaarstuk en een doopvont.

Ik ging weer op weg, dit keer naar Biecz, dat een paar kilometer verder lag. Het was al knap heet aan het worden en ik ben blij dat ik zoveel zakdoekjes meegenomen heb. Biecz wordt, volgens sommigen, wel “klein Krakau” genoemd. Nou, dat vind ik wel een ietsepietse teveel van het goede. Het is een aardig plaatsje, maar meer ook niet. De toren van het raadhuis ziet er leuk uit en de meneer van het VVV raadde me aan naar boven te gaan vanwege het mooie uitzicht. Toen ik op mijn stokken wees en vroeg of er dan ook een lift was, raadde hij het me toch maar af want een lift was er niet.

Er staan een paar leuke oude torens die behoorden bij de stadsmuren en ook de koepel van de kerk is mooi. Ik denk dat daar de vergelijking met Krakau vandaan komt, want de Marianska in Krakau heeft ook een donkerblauw plafond, net als deze kerk. En dat waren ongeveer de bezienswaardigheden dus ik was hier gauw klaar. Ik moest ook nog betalen voor de parkeerplaats, de afzetters! Ik moest 46 cent betalen!

Verder ging het weer naar een kerkje dat 15 minuten verder lag. Het had een heel andere vorm en het dak liep bijna tot op de grond door. Het kerkje stamt uit 1520 maar kreeg zijn uiteindelijke vorm in de 17de en 18de eeuw. Tijdens de Eerste Wereldoorlog is de kerk bijna helemaal vernietigd. Eerst brak er brand in uit, daarna werd het hout gebruikt voor de loopgraven of als brandstof. Het altaarstuk en de schitterende afbeeldingen waren definitief verloren. Na de oorlog heeft met het kerkje heel nauwkeurig gerestaureerd. Het de moeite waard om het kerkje te bezoeken.

Het werd tijd om naar het hotel te gaan. Daar is me eerst uitgelegd hoe de airco werkt, want dat gaat allemaal met een afstandsbediening. En ik heb gedoucht met mijn bril op. Dan kon ik lezen wat ik deed. Gisteren durfde ik niet, want hij is wel erg “sophisticated”. Je hebt stralen op je lichaam, een handdouche en een regendouche. En dan moet je nog oppassen dat je niet gelijk allemaal heet water op je krijgt. Koud water is op dit moment niet zo een probleem. Maar ik ben eruit dus ik had stralen in mijn nek, mijn billen en mijn rug. Maar als je je omdraait heb je de stralen in je gezicht en dat is niet zo lekker.

Vanavond even een salade in de stad gegeten, zo’n 500 meter hiervandaan. Voor 10 euro met twee consumpties. Het levensonderhoud is hier toch wel wat goedkoper dan bij ons. De benzineprijs schommelt hier tussen de 1,20 en de 1,25. Maar ik mis de groenten.

Morgen heb ik besloten een dagje rust te nemen, wat een aantal van mijn trouwe lezertjes wel aan zal staan. Ik ga een wandelingetje door het stadje maken en mijn reis voor overmorgen voorbereiden.

  • 02 Augustus 2018 - 21:02

    Jip:

    Nou, zo natuurlijk is het bij mij ook niet meer. Ik heb alles laten doen door een plastisch chirurg die bijklust als patissier, ik kan hem aanbevelen!

  • 02 Augustus 2018 - 21:31

    Rinske:

    Waarschijnlijk kreeg je de straal vd douche in je gezicht omdat je zo klein bent. Iets langer en hij was gewoon lekker op de juiste hoogte geweest

  • 02 Augustus 2018 - 21:51

    Anja Moeijes:

    Ha die Elly,
    Ik heb weer internet en ben weer bij met al je verhalen. Wat een bijzondere kerkjes zoek je toch altijd weer op. Mijn interesses liggen eerlijk gezegd ergens anders... wij hebben gisteren 2 tuinen bezocht, maar dat was voor Leo wel weer wat veel van het goede. En ik heb een stek van een Echium (slangenkruid) gescoord die meer dan 3 m hoog wordt, als het gaat lukken op Wieringen!

    Vandaag 41 km gefietst, bij Roscoff was het nog "plat" maar even na de 20 km niet meer.... en we moesten ook nog terug, dus koos ik voor een iets grotere weg, maar die werd al snel vierbaans, dus toen weer terug naar de landweggetjes, maar dat werden trekkerpaden langs artisjokvelden.... kortom ik bereid mij iets minder voor dan jou.... We zijn weer heelhuids terug gekomen, hebben daarna nog gezwommen in een piscine d'eau de mer basse, of wel een rechthoekige bak met water dat bij het terugtrekken van het getijde vol blijft met koud zeewater, 17 graden, volgens de badjuffrouw die er alleen ten tijden van mer basse aanwezig is. Als het hoog water is, is het zwembad dus onder water.

    Morgen gaan we Ile de Batz bezoeken, eerst even met de boot en dan het eiland van 3,5 km verkennen met alle ins en outs en dus ook weer een tuin van meneer die daar einde 18e eeuw mee is begonnen, boompje groot plantertje dood geldt dus ook hier.
    We hebben ook al Ile de Brehat bezocht, met overal Agapanthussen en Crocosmia, een zegen voor het oog, heerlijk gefietst, en een Agapanthus Twister gescoord, een bicolore, wist niet dat deze bestond. Was wel een beetje duur, maar dan heb je ook wat.

    De temperatuur is heerlijk in Bretagne, tussen de 20 en 23 graden, dat wordt volgende week in Les Sables weer veel warmer, ruim meer dan 30 graden en dat is ons ook veel te warm.

    Geniet morgen van je vrije dag!
    Anja
    Volgend

  • 02 Augustus 2018 - 23:20

    Ava:

    Leuk dat je in het zuiden van Polen rondkijkt. Ik ben daar ooit ook eens geweest en Zakopane vond ik heel mooi. Toen kon ik nog goed lopen (geen rollator) en wij zijn ook de Hoge Tatra ingegaan naar een gebied dat Morski Oko heet. Prachtige gletsjermeren gezien, steeds een treetje hoger. Katowice en Sosnoviec waren verschrikkelijk, daar hoef ik niet meer naar terug.
    Mensen spraken toen nog heel weinig Engels en velen weigerden Duits te spreken, dat maakte conversatie met lokale personen zowel binnen als buiten de winkels heel moeizaam. Maar ja, handen en voeten werkten toen ook heel goed, totdat je merkte dat je het alsnog verkeerd begrepen had.
    In tegenstelling tot anderen ben ik niet bij een plastisch chirurg geweest, een gewone chirurg en een hartchirurg ook, dat vind ik voor mijzelf GENOEG.
    Heel goed dat je een dagje rustig aan gaat doen, dat doet in hitte een mens goed. Ik kom eigenlijk niet tot heel veel, maar 's morgens en 's avonds haal ik dat ik. Dan ga ik veel te laat (zoals nu) na het doen van noodzakelijke klusjes en beantwoorden van mailtjes met veel voldoening naar bed!
    Welterusten dus!
    Ava

  • 03 Augustus 2018 - 12:53

    Hetty Kappelhof:

    Wie verre reizen doet kan veel verhalen.......

    Ik las je verslagen, door ziekte en wespen geveld, in omgekeerde volgorde maar ik las steeds het zelfde. Klopt dat of ben ik erger ziek dan ik dacht??
    Elly, je bent een dappere en ondernemende ziel maar ik ben ook dapper en wel hierom: wespennest onder nok v/h huis, wespenbestrijder nest met gif volgespoten, vonden de wespen een doorgang via een kabel naar onze slaapkamer. Je begrijpt dat we de slaapkamer drie dagen lang niet konden en mochten betreden.
    Vanmorgen toch weer 3 aangeslagen wespen vermorzeld. 't Lijken wel Russische spionnen.
    Ben onder de indruk van je foto's van de houten kerkjes. Bijzonder en toch ook weer niet, in Roemenië ook veel van dit moois gezien.
    Doe voorzichtig met al die verbouwde mannen. Volgende keer meer,

    Groet,
    Hetty en Simon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elly

Hallo, Ik ben Elly van Oudenaren. Ik ben 64 jaar oud en docente Duits. Ik houd ervan om nieuwe dingen te zien, steden te bezoeken en te genieten van de verschillende landschappen. Dit jaar reis ik voor het eerst alleen. Een half jaar geleden is mijn man Gilles overleden. Maar ik wil nog zo graag van alles zien. We gingen altijd met de caravan, wat voor mij het leukste is. Nu ga ik langs hotelletjes. Dat is veel minder leuk, vind ik. Je zit dan alleen op de kamer, terwijl je op een camping gelijk aanspraak hebt. Maar misschien ontmoet ik toch wel hele leuke mensen, juist omdat ik alleen ben. Ik vertrek morgen, 17 juli. Via Venlo rijd ik naar Koblenz en dan verder naar Sasbach in Schwarzwald, waar mijn vriendin woont. Daar ga ik eerst een paar dagen bijkomen. Vervolgens rijd ik weer noordwaarts en ga via Dresden naar Holtendorf, waar ik overnacht. Dan begint het avontuur. Ik ga een rondreis maken door Polen. Ik ga naar Krakau en dan naar Gdansk. Onderweg hoop ik allerlei interessante dingen te zien. Via de route langs de Oostzee rijd ik dan weer terug.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 53128

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 21 Juni 2023

Rondje Duitsland en Polen

14 April 2023 - 21 April 2023

Naar de Moezel

21 Augustus 2022 - 08 September 2022

Reis door Duitsland deel 2

06 Juni 2022 - 25 Juni 2022

Reis door Duitsland deel 1

29 Juli 2018 - 29 Augustus 2018

Rondje Oostzee

30 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Op reis door de Baltische Staten

17 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Alleen naar Polen

Landen bezocht: