Regensburg - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu Regensburg - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu

Regensburg

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly

21 Juni 2022 | Duitsland, Regensburg

Dinsdag 21 juni.

Vandaag zou het wat minder warm worden. Reden te meer om naar Regensburg te gaan. Ik stond keurig op tijd met mijn stokken op de bushalte en de bus kwam precies om 9.43 uur aanrijden. Inderdaad was mijn 9 euro Sparbiljet ook op de bus geldig, zodat ik goedkoop naar Regensburg kon reizen. Bij de Dachauer Platz stapte ik uit, samen met vier mensen uit Keulen die ook in het hotel logeerden.

Ik moest me eerst een beetje oriënteren. Dat is echter niet moeilijk want de torens van de dom steken overal bovenuit. Daar eerst maar naar toe. De St. Petersdom is de belangrijkste kerk van Regensburg en de kathedraal van het bisdom Regensburg. De dom behoort, naast de dom in Keulen, tot de belangrijkste gotische kathedralen in Duitsland. Eerst stond er een romaanse dom, waarvan nog een toren, de ezelstoren, behouden is. De bouw van de gotische dom begon in 1275. Vanaf 1450 zat het dak erop en kon het gebruikt worden. Echter, de beide domtorens werden niet afgebouwd wegens gebrek aan financiële middelen. Dat gebeurde pas 400 jaar later. In 1859 en in 1869 waren ze klaar.

Rond 1700 werden de kleurige vensters verwijderd en vervangen door kleurloos glas, zodat het lichter werd in de kerk. Zo ontstond een spannend contrast tussen de donkere delen beneden en de stralend verlichte vensters boven. In de 19de eeuw kwam er minachting voor de barok en schonk de Beierse koning Ludwig I vanaf 1827 kleurige glazen vensters om de lacunes in het geheel van middeleeuwse glasschilderingen weer volledig te maken. Vervolgens verordonneerde hij in 1834 een radicale zuivering van het interieur.

De dom bezit een van de omvangrijkste nog behouden middeleeuwse glasvensters van hetduitstalige gebied. In bijna alle ramen zijn de originele beschilderingen behouden. De oudste stammen nog uit z’n romaanse voorganger en werden vervolgens in de huidige dom geplaatst. De middeleeuwse vensters bestaan uit kleurig glas, dat als een mozaïek samengevoegd is. In het zuidelijke dwarsschip is zelfs een venster behouden, dat nog voor het begin van de bouw van de gotische dom ontstaan zou zijn. Het toont de genealogie van Christus: te zien is de stamboom van Jezus en een voorstelling van de zijn geboorte. De vensters van de westelijke façade werden pas in de 19de eeuw voltooid. Al aan het begin van de oorlog werden in 1939 in de dom maatregelen genomen tegen luchtaanvallen. De vensters werden verwijderd en in de zogenaamde Römerturm opgeslagen. Ik vond het portaal schitterend en besloot om nog een keer naar de dom te gaan en dan een rondleiding te boeken. Dus morgen nog een keer naar Regensburg, want rondleidingen zijn er maar eens per dag om half een. Ik wilde er graag meer van weten.

Wat nu doen? Ik zag buiten plotseling een Bimmelbahn rijden, dat is zo’n toeristentreintje, tegenwoordig elektrisch. Na wat zoeken en heen en weer lopen vond ik het beginpunt. Ik wilde mijn voeten wat ontlasten en me tegelijkertijd een idee vormen van de stad. Een kaartje kostte 9 euro voor een rondrit van 45 minuten. We maakten een rondrit en ik zag veel dingen die ik toch nog te voet wilde bezoeken. Dus na de rit ging ik op weg met mijn rugzak en mijn stokken.

Ik liep naar de Goliathstraße, genoemd naar de gevelschildering met David en Goliath. Dan naar de stenen brug. Het is de oudste stenen brug van Duitsland, een meesterstuk van middeleeuwse bouwkunst. Naast de dom is de brug het belangrijkste waarmerk van de stad. De stenen brug gold in de middeleeuwen als een echt wereldwonder. Hij werd binnen een tijdsbestek van 11 jaar gebouwd, vermoedelijk tussen 1135 en 1146. Het drukke handelsverkeer van het belangrijke economische centrum Regensburg vereiste een vaste oeververbinding. Zo besloot men om de brug te bouwen. Bijna 800 jaar lang, tot 1935, bleef het de enige brug die in Regensburg en in de wijde omgeving als betrouwbare Donau-oversteek diende.

De brug overspant de rivier over bijna 300 meter en rust op stenen rondbogen. De brug zelf staat op zestien fundamenten, waarop de tongewelven van het eigenlijke bruggenbouwwerk rusten. Toen hij nog diende als toegang tot de stad werd de brug oorspronkelijk door drie torens bewaakt. Nu is er alleen nog de “Bruckturm” en vandaar heb je een geweldig uitzicht op de stad.

Midden op de brug staat het “Bruckmandl”. Een sage vertelt dat het beeldje een afbeelding is van de bouwer van de brug, die controleert hoe hoog de kathedraal al is. Hij had een weddenschap afgesloten met de bouwmeester van de kathedraal welk bouwwerk het eerste af zou zijn: de brug of de kathedraal. Toen de bouw van de kathedraal vorderde en de bouw sneller leek te gaan dan de bouw van de brug, sloot de bruggenbouwer een pact met de duivel. Deze zou de bruggenbouwer helpen als hij de eerste drie zielen mocht hebben die over de nieuwe brug zouden lopen. Deze stuurde er een haan, een hen en een hond overheen. De duivel was zo boos dat hij met zijn rug de brug in het midden op wilde tillen, vandaar dat de brug in het midden hoger is.

Ik liep langs het stadhuis, bezocht een van de vele klederdrachtenwinkels met schitterende blouses, zag de plek waar tot 1519 een synagoge gestaan had. De kunstenaar Dani Karavan heeft het verloopvan de muren in een bodemreliëf nagemaakt. Toen ging ik weer een straat in waar de hoogste woontoren ten noorden van de Alpen staat, de gouden toren van 50 meter hoog. Het deed me aan het Italiaanse San Gimignano denken. Ik kan natuurlijk nog veel meer vertellen, maar dan ben ik voorlopig nog wel bezig.

Al met al werd het weer een beetje tijd om de bushalte op te gaan zoeken. En dat was wel even een dingetje. Waar ik aangekomen was zag ik geen bus 3 staan op de display. Na wat onderzoek bleken er zes haltes te zijn: drie aan de ene kant en drie aan de andere kant. Ik had al snel door dat ik over moest steken en vervolgens vond ik ook de halte. Om vier uur stapte ik keurig weer bij het hotel uit.

Vanavond lekker asperges met omelet en ham gegeten, lekker en niet zo zwaar. Morgen nog een dagje Regensburg en mijn massage.

En Regensburg is echt een bezoek waard. Een onbeschadigde stad met een middeleeuws centrum, kronkelige, gezellige straatjes en middeleeuwse huizen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elly

Hallo, Ik ben Elly van Oudenaren. Ik ben 64 jaar oud en docente Duits. Ik houd ervan om nieuwe dingen te zien, steden te bezoeken en te genieten van de verschillende landschappen. Dit jaar reis ik voor het eerst alleen. Een half jaar geleden is mijn man Gilles overleden. Maar ik wil nog zo graag van alles zien. We gingen altijd met de caravan, wat voor mij het leukste is. Nu ga ik langs hotelletjes. Dat is veel minder leuk, vind ik. Je zit dan alleen op de kamer, terwijl je op een camping gelijk aanspraak hebt. Maar misschien ontmoet ik toch wel hele leuke mensen, juist omdat ik alleen ben. Ik vertrek morgen, 17 juli. Via Venlo rijd ik naar Koblenz en dan verder naar Sasbach in Schwarzwald, waar mijn vriendin woont. Daar ga ik eerst een paar dagen bijkomen. Vervolgens rijd ik weer noordwaarts en ga via Dresden naar Holtendorf, waar ik overnacht. Dan begint het avontuur. Ik ga een rondreis maken door Polen. Ik ga naar Krakau en dan naar Gdansk. Onderweg hoop ik allerlei interessante dingen te zien. Via de route langs de Oostzee rijd ik dan weer terug.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 53247

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 21 Juni 2023

Rondje Duitsland en Polen

14 April 2023 - 21 April 2023

Naar de Moezel

21 Augustus 2022 - 08 September 2022

Reis door Duitsland deel 2

06 Juni 2022 - 25 Juni 2022

Reis door Duitsland deel 1

29 Juli 2018 - 29 Augustus 2018

Rondje Oostzee

30 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Op reis door de Baltische Staten

17 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Alleen naar Polen

Landen bezocht: