Hildesheim - Reisverslag uit Hildesheim, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu Hildesheim - Reisverslag uit Hildesheim, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu

Hildesheim

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly

30 Mei 2023 | Duitsland, Hildesheim

30 mei 2023, Hildesheim

Ooit ben ik al een keer met Gilles in Hildesheim geweest, een stadje vlakbij de Harz. Dat was toen we op weg waren naar Berlijn. We hebben hier lekker geslapen bij Van der Valk aan de Marktplatz, dat toen nog niet zo duur was.

Ik had besloten om een ander hotel te nemen, 700 m van de Marktplatz. Dat is voor mij wel ver, maar ik dacht er wel met de auto heen te gaan. Nader onderzoek leerde dat dat een illusie is. Parkeren in Hildesheim is een crime. Je hebt parkeerplaatsen, maar die zijn vaak vol. De parkeergarages zijn gebouwd in de tijd dat iedereen nog een Fiatje 500, 600 of een Trabantje had. Dat betekent dat de bochten en de plaatsen te krap zijn voor de auto’s van nu. Daarom heb ik mijn plan, om vandaag de Marienburg te bezoeken, maar laten varen. In plaats daarvan heb ik een hele dag Hildesheim “gedaan”. Morgen stop ik onderweg wel bij het kasteel en Celle laat ik schieten. Dat heb ik al een keer gezien en ik denk dat mijn voeten en benen dat wel een buitengewoon goed idee zullen vinden.

Ik begon dus vanmorgen om half tien aan mijn stadswandeling, gewapend met mijn stokken en mijn wandelschoenen. Truitje aan en een vest, want ’s morgens is het nog wel fris. Maar ik mag niet klagen; de zon schijnt veel, genoeg om op een terrasje te eten. Voor mijn benen is het ook goed dat het niet zo ontzettend heet is. Hoewel, ze wel klagen over slechte behandeling, want na drie kilometer hielden ze het wel voor gezien en begonnen ze te klagen. Geen gezeur benen, jullie moeten nog 1300 meter! Ja, jullie lezen het goed, 1300 meter. In totaal heb ik 4,3 km vandaag gelopen, een absoluut hoogtepunt! Daarom zit ik nu met mijn benen flink omhoog aan mijn laptop.

De Marktplatz is een juweeltje. Het raadhuis is mooi, maar vooral ook de houten huizen aan het plein. De stad heeft nogal geleden tijdens de Tweede Wereldoorlog. De wederopbouw begon op 12 juni 1945 door eerst de ruïnes af te breken en vanaf 26 juni 1945 werden de eerste huizen weer opgebouwd. In februari 1947 waren al 350 woningen gebouwd. Belangrijkste was toen om zo snel mogelijk en zo veel mogelijk woningen te bouwen, die eigenlijk niet om aan te zien waren.

Hildesheim bezat vroeger veel vakwerkhuizen en toen het dan ook tijdens de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd werd vatten de huizen snel vlam. De reden voor de bombardementen waren dat het dicht bij Hannover lag en er bevond zich een groot rangeeremplacement.

Er was dus niet veel meer over van de mooie vakwerkhuizen. In de 80er jaren werd er een burgerinitiatief op touw gezet om de Marktplatz weer in zijn oude luister te herstellen. Het hele plein werd afgebroken en in 1989 was “het mooiste vakwerkhuis ter wereld”, het Knochenhaueramtshaus (vleeshouwerhuis) klaar. Het Bäckeramtshaus, het Wedekindhaus en het Gildehaus volgden, allen gebouwd volgens de officiële tekeningen. Het is inderdaad een mooi ensemble geworden. Het is heerlijk om rustig op een bankje te zitten en om je heen te kijken.

Ik liep verder naar de Dom. Het was heerlijk lopen en vooral op het Domhof was het heerlijk toeven. Alsof het een plaats was in een plaats. Er heersen ook strenge regels. Het reglement hangt bij de ingang van het plein. De dom is groot en machtig. Ik herinnerde me het schitterende plafond, maar toen ik binnenkwam zag ik niets. Ik eerst nog denken dat ze het misschien weggehaald hadden. Toen bleek dat ik het in een andere kerk gezien had! Ach ja, ik word ook een stukje ouder.

Ik had destijds met Gilles toch nog niet alles gezien. Ik liep door een deur naar buiten en kwam in een schitterende kruisgang terecht. Het was er rustig en de tuin was prachtig Er stond ook een hele grote rozenstok. Daar zit een verhaal aan vast dat ik jullie niet wil onthouden voor wie geïnteresseerd is).

De legende rondom de 1000-jarige rozenstok grijpt terug op de stichtingsgeschiedenis van het bisdom Hildesheim. In zijn tijd, in 815, zou Lodewijk de Vrome, zoon en opvolger van keizer Karel de Grote, tussen de bloemen van een wilde heggenroos, een kostbare relikwie vergeten hebben, die hij bij de viering van een mis op wilde laten hangen. Toen hij terugkeerde om het relikwie op te halen, liet die zich niet meer van de rozenstok verwijderen. Lodewijk de Vrome zag hierin een teken van God en liet ter ere van Maria ter plaatse een kapel bouwen. Tot zover de legende. Feit is echter, dat rond 815 de geschiedenis van het bisdom begonnen is.

Bij een bombardement in maart 1945 tijdens de Tweede Wereldoorlog verbrandde de rozenstok en lag onder de puinhopen begraven. Als door een wonder verscheen het aan de overlevenden van deze ramp, toen de resten van de roos ineens nieuwe scheuten kregen. Acht weken na de volledige vernietiging van de Hildesheimer Dom ontsproten 25 nieuwe scheuten uit de verspreide wortels.

De roos is echt heel groot geworden en ook de oude kapel staat nog in de tuin. Een heerlijk plekje en Gilles zou het ook mooi gevonden hebben. Maar ja, we hebben het toen gewoon niet gezien.

Ik vervolgde mijn voettocht via de Stinekenpforte naar de buurt met vakwerkhuizen. De Stinekenpforte was de toegang van Huckedal 1346) naar de domhof. Tot uiting komt hier de platvoerse humor van de Nedersaksen over de middeleeuwsw toestanden in Hückedal (Hocke nieder) – privaat- of plee van de domheren, vandaar “stinkend Pforte”. Eindelijk zag ik de St. Godehard basiliek, die ook de moeite waard was. Het was wel even zoeken maar uiteindelijk heb ik hem toch gevonden. Op naar de volgende kerk van de Werelderfgoedlijst, de Michaelis kerk. Dat was wel even een stukje lopen maar nu zag ik eindelijk het mooie plafond. Er staat in het schip een verrijdbare wagen met een spiegel erop, zodat je niet al die tijd naar boven hoeft te kijken. Heel handig.

Intussen begon ik een beetje honger te krijgen en net voordat ik bij de Marktplatz aankwam zag ik een leuk tentje met een fijn terras. Het was mooi weer en ik heb daar heerlijk asperges met schnitzel een aardappeltjes zitten eten. Heb ik mijn warme maaltijd tenminste weer binnen.

Nu was het nog 700 meter lopen naar het hotel en ik heb het gehaald. Eerst lekker gedoucht en daarna een kopje thee gezet. Benen omhoog en alles in de computer zetten. Morgen ga ik dan naar Schloss Marienburg en vervolgens naar Schwerin, dat ook een heel mooi slot heeft (wat ik overigens ook al gezien heb).


  • 30 Mei 2023 - 20:19

    Jip:

    Wat heerlijk allemaal! Ik mag ook graag vakwerkhuizen eten, oud of nieuw. Toen ik in de jaren 60 met mijn ouders in Duitsland kwam, zag alles er nieuw en frisgeverfd uit. Hoe dat zo kwam, realiseerde ik me pas later.

    Schloss Schwerin ken ik alleen van buiten, erg mooi gelegen ook.

    veel plezier weer!


  • 30 Mei 2023 - 21:53

    Vera:

    kan je die eten dan? Duitsers grappen en schelden dus met hetzelfde onderdeel van de mens![e-1f602]


  • 02 Juni 2023 - 13:35

    Jip:

    Ik eet alles![e-1f600]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elly

Hallo, Ik ben Elly van Oudenaren. Ik ben 64 jaar oud en docente Duits. Ik houd ervan om nieuwe dingen te zien, steden te bezoeken en te genieten van de verschillende landschappen. Dit jaar reis ik voor het eerst alleen. Een half jaar geleden is mijn man Gilles overleden. Maar ik wil nog zo graag van alles zien. We gingen altijd met de caravan, wat voor mij het leukste is. Nu ga ik langs hotelletjes. Dat is veel minder leuk, vind ik. Je zit dan alleen op de kamer, terwijl je op een camping gelijk aanspraak hebt. Maar misschien ontmoet ik toch wel hele leuke mensen, juist omdat ik alleen ben. Ik vertrek morgen, 17 juli. Via Venlo rijd ik naar Koblenz en dan verder naar Sasbach in Schwarzwald, waar mijn vriendin woont. Daar ga ik eerst een paar dagen bijkomen. Vervolgens rijd ik weer noordwaarts en ga via Dresden naar Holtendorf, waar ik overnacht. Dan begint het avontuur. Ik ga een rondreis maken door Polen. Ik ga naar Krakau en dan naar Gdansk. Onderweg hoop ik allerlei interessante dingen te zien. Via de route langs de Oostzee rijd ik dan weer terug.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 53122

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 21 Juni 2023

Rondje Duitsland en Polen

14 April 2023 - 21 April 2023

Naar de Moezel

21 Augustus 2022 - 08 September 2022

Reis door Duitsland deel 2

06 Juni 2022 - 25 Juni 2022

Reis door Duitsland deel 1

29 Juli 2018 - 29 Augustus 2018

Rondje Oostzee

30 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Op reis door de Baltische Staten

17 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Alleen naar Polen

Landen bezocht: