- Reisverslag uit Cochem, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu - Reisverslag uit Cochem, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Elly

10 Juni 2022 | Duitsland, Cochem

Voor de liefhebber van geschiedenis.

Geschiedenis Burg Eltz.

Ik had geluk Burg Eltz te bezoeken met net iets minder weer. Maar daarentegen had ik alle tijd om de dingen, die ik kon zien, ook goed te bekijken. Op hele mooie dagen schijnen er rijen met mensen te zijn.

Naast Schloss Neuschwanstein en de Wartburg is dit toch wel een van de kastelen die mij het meest aanspreekt en waar ik altijd weer naar toe zou gaan. Victor Hugo schreef het al: Hoog, schitterend, vreemd, duister. Ik heb nog niet soortgelijks gezien.” Deze korte zin geeft weer wat een ieder ondervindt die de burcht diep onder zich, op een steile rots, uit de dichte wouden ziet oprijzen. Een burcht, enig in zijn soort, met middeleeuwse versterkingen, een toppunt van Duitse burchtenromantiek.

Een typische burcht in de ware zin van het woord is het niet. In tegendeel, zowel in historisch- als architectonisch opzicht is het een bijzonderheid. Het karakteristieke uiterlijk (zonder donjon en palas schijnt de burcht te bestaan uit een aaneenschakeling van veelvormige torens en gebouwen) dankt de burcht aan het feit dat Eltz een familie erfgoed was. Al in de 12de eeuw werd het genoemd in een oorkonde van keizer Barbarossa. Het erfgoed werd in 1268 onder drie erfgenamen verdeeld: de lijn van de gouden leeuw, de lijn van de zilveren leeuw en de Eltz van de buffelhorens. Gedrieën waren ze eigenaar van burcht Eltz, dat wil zeggen dat ze leden waren van een soort middeleeuwse erf- en woongemeenschap, van wie elk binnen de burcht een eigen huis kon bouwen. Voor het behoud van de torens, waterputten en versterkingen waren ze samen verantwoordelijk. Ze konden veel schermutselingen in de Eifel vermijden en zo ontstonden op de kleine ruimte van de vooruitspringende smalle rots tussen de 12e eeuw en ongeveer 1650 meerdere residenties van de verschillende lijnen van de familie, in de vorm van zeven torenachtige bouwsels en voor ieder een kleine burcht.

Omdat de ruimte beperkt was gebruikte men elke schuine meter voor de grondmuren en was men gedwongen in de hoogte te bouwen. Zo vormde zich in de loop van de tijd een wonderlijk complex dat uit vele in elkaar gedraaide en omhoog rijkende woontorens. Omdat elke familie er veel waarde aan hechtte om het zo mooi mogelijk in te richten ontstond hier op een zeer kleine ruimte een overvloed van mooie architectonische details in een smaakvolle uitvoering. Meer nog dan de buitengevel maakt de binnenplaats nog meer indruk door overvolle vormenrijkdom van torentjes en portalen, de vensters en vakwerkgevels, de vooruitstekende erkers en de steile daken met hun ronde en hoekige torens.

Dat de burcht zo goed bewaard is gebleven dankt zij niet alleen aan de dure restauratie, die de lijn Eltz-Kempenich midden 19de eeuw liet uitvoeren, nadat ze in 1815 alleenheerster waren geworden van het gehele complex. In de beroemde Eltzer Vete (1331-1336) raakte de burcht weliswaar in groot gevaar, maar ze bleef intact. Ook tijdens de strijd met de bisschop van Trier bleef de burcht ongedeerd. De Eltzers moesten zich na twee jaar echter in 1333 overgeven omdat ze uitgehongerd waren.

Ook tijdens de roofoorlogen van Lodewijk XVI bleef de burcht behouden. De legers van de zonnekoning verwoestten het hele gebied tussen de Franse grens en de Rijn. Tijdens deze veldtochten diende Johann-Anton von Eltz-Üttingen als officier in het Franse leger en hij kon verhinderen dat zijn stamburcht vernietigd werd, terwijl de omliggende dorpen, steden en burchten allemaal in vlammen opgingen.

Daarom is niet alleen de buitenkant behouden gebleven, maar ook de binnenkant. Het bezit een schat aan historische voorwerpen. Het Rübenacher Haus, de Rodendorfer- en Kempenicher huizen laten alles zien wat je je bij een middeleeuwse ridderburcht maar kan voorstellen. Wapenverzamelingen uit de Turkenoorlogen, gobelins, oude meubels, schilderijenverzamelingen, een slaapkamer beschilderd met bloemen en ranken met een verhoogd met voorzien van een baldakijn met houtsnijwerk, teveel om op te noemen …… in een woord uniek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elly

Hallo, Ik ben Elly van Oudenaren. Ik ben 64 jaar oud en docente Duits. Ik houd ervan om nieuwe dingen te zien, steden te bezoeken en te genieten van de verschillende landschappen. Dit jaar reis ik voor het eerst alleen. Een half jaar geleden is mijn man Gilles overleden. Maar ik wil nog zo graag van alles zien. We gingen altijd met de caravan, wat voor mij het leukste is. Nu ga ik langs hotelletjes. Dat is veel minder leuk, vind ik. Je zit dan alleen op de kamer, terwijl je op een camping gelijk aanspraak hebt. Maar misschien ontmoet ik toch wel hele leuke mensen, juist omdat ik alleen ben. Ik vertrek morgen, 17 juli. Via Venlo rijd ik naar Koblenz en dan verder naar Sasbach in Schwarzwald, waar mijn vriendin woont. Daar ga ik eerst een paar dagen bijkomen. Vervolgens rijd ik weer noordwaarts en ga via Dresden naar Holtendorf, waar ik overnacht. Dan begint het avontuur. Ik ga een rondreis maken door Polen. Ik ga naar Krakau en dan naar Gdansk. Onderweg hoop ik allerlei interessante dingen te zien. Via de route langs de Oostzee rijd ik dan weer terug.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 53432

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 21 Juni 2023

Rondje Duitsland en Polen

14 April 2023 - 21 April 2023

Naar de Moezel

21 Augustus 2022 - 08 September 2022

Reis door Duitsland deel 2

06 Juni 2022 - 25 Juni 2022

Reis door Duitsland deel 1

29 Juli 2018 - 29 Augustus 2018

Rondje Oostzee

30 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Op reis door de Baltische Staten

17 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Alleen naar Polen

Landen bezocht: