Görlitz - Reisverslag uit Görlitz, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu Görlitz - Reisverslag uit Görlitz, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu

Görlitz

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly

11 Juni 2023 | Duitsland, Görlitz

Zondag 11 juni 2023.

Vandaag stond een dagje Görlitz op het prgramma. Om half elf zou de rondleiding van start gaan vanaf het toeristenbureau. Omdat het niet ver rijden is, slechts 6,8 kilometer, hoefde ik niet heel vroeg weg. Ik viel weer met mijn neus in de boter. De marathon van Görlitz was bezig. Ik wurmde me met de auto tussen de rennende en zwetende renners door (Nou ja, dat is wel wat overdreven hoor Elly. Je kon er gewoon rijden!) en parkeerde de auto vervolgens keurig midden in het centrum. Ik stond vlak bij het toeristenbureau en meldde me aan. De rondleiding kostte 8 euro, duurt anderhalf uur en was circa 1 kilometer lang. En dat alles over kinderhoofdjes, of, zoals het er zo mooi stond: “Rundgang führt über historisches Straßenpflaster”.

De gids, Lothar, meldde zich. We moesten allemaal ons kaartje laten zien, dat ik in de gauwigheid niet zo snel kon vinden. Maar omdat we voor het bureau stonden, was alles snel geregeld want een oud vrouwtje met stokken herinneren ze zich wel. Lothar begon al verkeerd voor mij: “Die Führung fängt eine Minute zu spät an”. Ik mocht hem gelijk al niet. En dat werd tijdens de rondleiding alleen maar erger. Hij had best veel kennis hoor, dat wel. Maar hij had ook hele lange benen. En weet je, daar kun je hele grote stappen mee nemen!Ik kon hem amper bijhouden. Er was nog een vrouw die mopperde, een jonge nog wel, maar die had de verkeerde schoenen aan. Als Lothar de lange benen man ergens was, begon hij gelijk te praten, of iedereen er nu wel of niet was. En dan ook nog tegen de wind in, zodat een aantal dingen onverstaanbaar waren.

Maar goed, tot zover over Lothar. Laat ik een keer kort zijn, het is een schitterend stadje. Zeker de moeite waard. Het is nog erg origineel en daarom is het stadje vaak gebruikt als locaties voor grote films, zoals “The Grand Budapest Hotel”, “Der Vorleser”, “Inglourious Basterds” en nog vele andere. Vanwege de vele films die hier opgenomen worden wordt het ook wel “Görliwoord” genoemd.

Op de Obermarkt stond weer een aandenken aan Napoleon, het Napoleonhuis. Dat is het enige huis met een balkon op de Obermarkt. De bevolking was helemaal niet blij met Napoleon, want alle soldaten moesten te eten hebben en als het leger eindelijk weer weg was, waren de voorraden ook weg.

Ik kan jullie wel alle huizen gaan beschrijven, maar dan ben ik morgen nog bezig. Het ene huis is nog mooier dan het andere huis. De stad was grotendeels gespaard gebleven tijdens de oorlog en kon om een belangrijke reden ook heel mooi gerestaureerd worden. Sinds 1995 ontving de stad jaarlijks van een onbekende schenker een miljoen DM, ongeveer 500.000 euro. En dat zeker tien jaar lang. De gulle gever heeft zich nooit bekend gemaakt, maar de stad was er natuurlijk dolblij mee.

Lothar vertelde over de zusterstad van Görlitz, Zgorzelec, die aan de andere kant van de rivier de Neiße ligt, wel bekend van de Oder-Neiße-grens. Er werken duizenden Polen in Görlitz en de beide steden nemen samen veel beslissingen. Het toerisme vormt een belangrijke bron van inkomsten. Een loopbrug verbindt de twee centra met elkaar.

We liepen via de Obermarkt richting Brüderstraße en Untermarkt. Toen kreeg gekke Lothar het in zijn hoofd om een oud gebouw binnen te gaan wat bijna op instorten stond. Er liepen allemaal trappen naar boven. Maar ik zou dat later wel bekijken in mijn eigen tempo. Er waren Duitsers die zeiden dat ze wel zouden wachten. Maar voordat ik boven aan zou komen, zou Lothar alweer beneden zijn!

Lopend door de straatjes zie je renaissance, gotiek, barok en nog vele andere stijlen. We kwamen bij het schitterende stadhuis. Dat heeft een verkondigingskansel. Daar werd bekend gemaakt wat iemand voor straf kreeg. In de buurt waren nogal wat roofridders en ridders waren van adel. Die mochten niet overal bestraft worden, maar hier in Görlitz wel.

Op de Untermarkt, ook weer vol met prachtige gevels, heeft een van de huizen een portaal met een “Flüsterbogen”, die vaak uitgeprobeerd wordt. Dat is een akoestisch fenomeen. Als je aan de ene kant wat in de boog fluistert, kun je het aan de andere kant horen.

De rondleiding liep bijna ten einde. Ik had het volbracht. We stonden voor de Peterskerk en om twaalf uur zou daar een concert beginnen. Lothar wilde nog wat vertellen maar dan zou ik veel te weinig te hebben om nog binnen te komen. En de deuren gingen onherroepelijk dicht. Ik zei “doei pipeloei” tegen Lothar en ging de kerk in. Ik zat net toen alles begon.

Het orgel is uniek. Het is een zogenaamd “Zonnenorgel”. Het orgel is voorzien van 17 “zonnen”. Veel orgelpijpen zitten in de stralen van de zonnen verwerkt. De werking werd uitgelegd maar dat voert me te ver. Het is wel zo dat tijdens het spelen er een nachtegaal en een koekoek nagebootst werden. Ook het zonnetje in het midden kon ronddraaien.

Na het bezoek aan de kerk, dat een uur duurde, liep ik naar beneden, naar de Neiße. Het was prachtig weer en de terrassen aan de Neiße zaten aan beide kanten vol. Vervolgens liep ik weer omhoog en bezocht het hallenhuis dat ik tijdens de rondleiding overgeslagen had. Het was allemaal ruwbouw en het sprak me niet echt aan. Nadat ik een hapje gegeten had heb ik de auto weer opgezocht, waarna ik na een kwartiertje weer op mijn kamer was. Morgen ga ik nog een keer naar Görlitz.


  • 11 Juni 2023 - 22:11

    Jip:

    Heel irritant als gidsen niet wachten tot iedereen er is, ik ken dat. Goed idee om dan weer rust te nemen bij een concert.

    Klinkt allemaal weer erg aantrekkelijk!

    geniet ervan!


  • 12 Juni 2023 - 20:54

    Vera:

    Als ex- gids weet jij natuurlijk prima hoe een goede rondleiding moet verlopen. Deze kreeg zeker geen fooi! Zou Frau Merkel de zeer gulle fooien geefster zijn?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elly

Hallo, Ik ben Elly van Oudenaren. Ik ben 64 jaar oud en docente Duits. Ik houd ervan om nieuwe dingen te zien, steden te bezoeken en te genieten van de verschillende landschappen. Dit jaar reis ik voor het eerst alleen. Een half jaar geleden is mijn man Gilles overleden. Maar ik wil nog zo graag van alles zien. We gingen altijd met de caravan, wat voor mij het leukste is. Nu ga ik langs hotelletjes. Dat is veel minder leuk, vind ik. Je zit dan alleen op de kamer, terwijl je op een camping gelijk aanspraak hebt. Maar misschien ontmoet ik toch wel hele leuke mensen, juist omdat ik alleen ben. Ik vertrek morgen, 17 juli. Via Venlo rijd ik naar Koblenz en dan verder naar Sasbach in Schwarzwald, waar mijn vriendin woont. Daar ga ik eerst een paar dagen bijkomen. Vervolgens rijd ik weer noordwaarts en ga via Dresden naar Holtendorf, waar ik overnacht. Dan begint het avontuur. Ik ga een rondreis maken door Polen. Ik ga naar Krakau en dan naar Gdansk. Onderweg hoop ik allerlei interessante dingen te zien. Via de route langs de Oostzee rijd ik dan weer terug.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 53193

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 21 Juni 2023

Rondje Duitsland en Polen

14 April 2023 - 21 April 2023

Naar de Moezel

21 Augustus 2022 - 08 September 2022

Reis door Duitsland deel 2

06 Juni 2022 - 25 Juni 2022

Reis door Duitsland deel 1

29 Juli 2018 - 29 Augustus 2018

Rondje Oostzee

30 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Op reis door de Baltische Staten

17 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Alleen naar Polen

Landen bezocht: