Cochem - Reisverslag uit Ediger-Eller, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu Cochem - Reisverslag uit Ediger-Eller, Duitsland van Elly Oudenaren - WaarBenJij.nu

Cochem

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly

16 April 2023 | Duitsland, Ediger-Eller

Zaterdag 15 april.

De zon scheen weer en ik was bijtijds op. Ik wilde eerst nog een keer naar Beilstein rijden, waar ik vorig jaar ook geweest ben. Het blijft mooi. Daarna door naar Cochem. Druk, druk, druk. Maar gelukkig vond ik nog een parkeerplaatsje vlakbij het centrum. Ik wilde even langs een slagerij om wat eten te kopen bij de “heiße Theke”, wat je bij ons ook wel kent. Je kunt er kant en klaar gebraden stukken vlees kopen, kip, frikadellen (een soort platte gehaktballen) etc. Maar ik kon niet echt iets naar mijn zin vinden. Nou ja, ik wilde toch nog naar de REWE, een supermarkt hier in Cochem.

Als dit dan niet lukt, dan maar even lekker een terrasje pikken en een kopje thee drinken. Het zonnetje scheen nog steeds lekker.

Daarna lekker door het stadje geslenterd (nou ja, ik loop natuurlijk ook niet snel). Veel souvenirwinkeltjes, veel wijnkeldertjes en heel veel kledingwinkels! Op het plein waar ook het VVV zit was een boerenmarkt met heel veel sterke drank, honing etc. Bij het VVV heb ik gevraagd wanneer de bus naar de Reichsburg, hoog boven Cochem, reed. Maar die begon pas te rijden na 1 mei. Dat was erg jammer, want lopen is geen optie. Ze adviseerde een taxi: heen 10 euro en terug 10 euro! Dat vond ik een beetje te veel van het goede. Bovendien wist ik niet hoeveel ik in de burcht zou kunnen zien, omdat ik natuurlijk slecht trappen kan lopen en zeker geen wenteltrap kan overwinnen. Ook de rest van het aanbod van het verkeersbureau vond ik niet aantrekkelijk.

Ik genoot nog wat van het stadje en van het mooie marktplein met de fontein uit 1906. Rondom het plein staan mooie vakwerkhuizen en het raadhuis. Het prachtige barokke gebouw aan de noordzijde van het marktplein werd in 1739 door de aartsbisschop van Trier als keurvorstelijke ambtswoning volgens plannen van Ravensteyn werd gebouwd. Van de voorgaande gebouwen die sinds 1388 zijn overgeleverd (het eerbetoon aan de keurvorst van Trier vond plaats op 14 april van dit jaar “uff dem Markte vor dat Amsthuis”) werd de jongste in 1689 door de Franse troepen verwoest tijdens de

Reünieoorlogen.

Het raadhuis met een rechthoekig grondplan (17,50 x 12,40 m) heeft aan de voorkant muren van 1,30 m dik. Het rode pleisterwerk staat goed tegen het grijs van de muren van basalt uit Mayen. Het raadhuis heeft een mansardedak. Aan de kant van het marktplein is een geaccentueerde balkondeur, een stenen balkon met een stevige balustrade en een massieve omlijsting met daaronder een portaal met pilaren uit 1739.

Op de begane grond werd handel gedreven. Hiervan afgescheiden en iets verhoogd ligt de raadszaal. Op de eerste verdieping bevond zich de kiesadministratie van Trier, in de Pruissische tijd (vanaf 1815) het stadsdeelkantoor en vanaf 1888 het kantoor van de burgemeester van de stad. Ook nu resideert de burgemeester hier nog.

Tot 2009 bevond zich in het huis, inclusief de in de 19de eeuw gemaakte uitbreiding aan de Bernstraße, het dertig man tellende stadsbestuur. Sindsdien wordt Cochem samen met intussen 22 buurgemeentes bestuurd door de overkoepelende gemeente Cochem. In het historische raadhuis bevinden zich nu het stadsarchief, de stadsbibliotheek en natuurlijk de trouwzaal voor burgerlijke huwelijken, die graag gebruikt wordt.

Ik liep weer rustig terug naar de auto en reed naar de supermarkt. Ik dacht dat ik de weg wel wist maar ik vergiste me toch weer even. Maar dat was weer snel opgelost. Lekker ingekocht, wat lekkere flesjes sekt en voor een paar dagen eten. Ik kan er weer tegen.

Zondag een lekker dagje in het huisje. Je hoeft niet alle dagen wat te doen en zo kan mijn lijf ook even uitrusten. Morgen naar Trier.


  • 16 April 2023 - 20:06

    Jip Bieräugel :

    Mooie foto’s van alles wat ik in Duitsland prettig vind. Vakwerkhuizen, lekkere kleuren en enige barokke tuttigheid, heerlijk!

    Rust goed uit, ook belangrijk!


  • 17 April 2023 - 17:47

    Hetty En Simon:

    Lieve Wanderer,

    Ik vergat nog te zegen dat ze bij Maria Laach wel overdrijven om iets een meer te noemen als het maar een paar meter in het vierkant is....

    weer maar een korte reactie want ik heb t erg druk even en door spanningen bij het koor waar ik zat ( net opgestapt ) dreigt mn Meniere weer helemaal terug te komen. Even rustig aan als het kan.

    Blijf genieten en schrijven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Ediger-Eller

Naar de Moezel

In het voorjaar 2023 een weekje naar Cochem

Recente Reisverslagen:

22 April 2023

Slot Augustusburg

19 April 2023

Trier

17 April 2023

Trier

16 April 2023

Cochem

16 April 2023

Maria Laach
Elly

Hallo, Ik ben Elly van Oudenaren. Ik ben 64 jaar oud en docente Duits. Ik houd ervan om nieuwe dingen te zien, steden te bezoeken en te genieten van de verschillende landschappen. Dit jaar reis ik voor het eerst alleen. Een half jaar geleden is mijn man Gilles overleden. Maar ik wil nog zo graag van alles zien. We gingen altijd met de caravan, wat voor mij het leukste is. Nu ga ik langs hotelletjes. Dat is veel minder leuk, vind ik. Je zit dan alleen op de kamer, terwijl je op een camping gelijk aanspraak hebt. Maar misschien ontmoet ik toch wel hele leuke mensen, juist omdat ik alleen ben. Ik vertrek morgen, 17 juli. Via Venlo rijd ik naar Koblenz en dan verder naar Sasbach in Schwarzwald, waar mijn vriendin woont. Daar ga ik eerst een paar dagen bijkomen. Vervolgens rijd ik weer noordwaarts en ga via Dresden naar Holtendorf, waar ik overnacht. Dan begint het avontuur. Ik ga een rondreis maken door Polen. Ik ga naar Krakau en dan naar Gdansk. Onderweg hoop ik allerlei interessante dingen te zien. Via de route langs de Oostzee rijd ik dan weer terug.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 53432

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 21 Juni 2023

Rondje Duitsland en Polen

14 April 2023 - 21 April 2023

Naar de Moezel

21 Augustus 2022 - 08 September 2022

Reis door Duitsland deel 2

06 Juni 2022 - 25 Juni 2022

Reis door Duitsland deel 1

29 Juli 2018 - 29 Augustus 2018

Rondje Oostzee

30 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Op reis door de Baltische Staten

17 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Alleen naar Polen

Landen bezocht: